dat hangt echt van de instelling af..ik werde gister misschien ook opgenomen maar dat hangt af van het suïcidale zijn maar ze zeiden tegen mij..je kan ook in de kliniek of gesloten afdeling een einde aan je leven maken dus je word opgenomen als ze de mogelijkheid hebben om je te kunnen helpen..ook de thuissituatie is van belang..hoop dat je hier wat aan hebt!!;)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel waneer en hoe moet het door een rechter worden bepaald of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het word bepaalt door de therapeut van die persoon of de psycholoog natuurlijk kan je ook spoed gevallen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om opname onder dwang. Dat kan alleen door een rechter worden toegestaan, niet zomaar door elke willekeurige therapeut of psycholoog.
Zodra je een gevaar bent voor jezelf en/of je omgeving!

Toegevoegd na 8 minuten:
Zoiets stellen ze vast doormiddel van een psychologisch onderzoek.

Als je bijvoorbeeld op het punt staat om zelfmoord te plegen of misschien je kinderen iets gaat aan doen, etc.

Toegevoegd na 13 minuten:
Kan ik tegen mijn wil worden opgenomen?
Wanneer het gevaar dat je oplevert niet langer door naleving van de voorwaarden kan worden afgewend, volgt opneming in de psychiatrische instelling die in het behandelingsplan is genoemd. Dat kan ook gebeuren wanneer je je niet aan de voorwaarden houdt die de rechter rechter heeft gesteld. Voor je gedwongen wordt opgenomen, heb je eerst een gesprek met de geneesheer-directeur van het psychiatrisch ziekenhuis. Ook wordt je kort voor de opname onderzocht door of die geneesheer-directeur of een niet bij de behandeling betrokken psychiater. Uiteindelijk beslist de geneesheer-directeur of je gedwongen wordt opgenomen. Je krijgt van hem een brief daarover. Als je gedwongen wordt opgenomen dan wordt de voorwaardelijke machtiging omgezet in een gewone machtiging. Dezelfde mensen die over jouw voorwaardelijke machtiging zijn geïnformeerd krijgen nu ook bericht. Overigens kun je de geneesheer-directeur ook zelf vragen gedwongen te worden opgenomen.

Op onderstaande website vind je nog meer informatie over opnamens etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gedwongen behandeling is alleen mogelijk als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
u heeft een geestesstoornis;
deze geestesstoornis veroorzaakt gevaar voor uzelf en/of anderen;
alleen een behandeling in een psychiatrisch ziekenhuis kan dit gevaar afwenden;
u heeft niet de nodige bereidheid om zich te laten behandelen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik heb effe nog wat meer informatie erover gezocht en dit vond ik op de website van rijksoverheid:

Gedwongen opname
Als er gevaar is, veroorzaakt door een geestesstoornis, kan een voorlopige (rechterlijke) machtiging worden aangevraagd voor gedwongen opname. Of, als er veel haast bij is, een inbewaringstelling van de burgemeester. Dat kan alleen als het gevaar dat de persoon vormt (voor zichzelf, anderen of de omgeving) niet op een andere manier is af te wenden en voortkomt uit de geestesstoornis.

Deze machtiging geldt eerst voor maximaal 6 maanden, met de mogelijkheid van verlenging met telkens 1 jaar. Een verlenging heet een machtiging tot voortgezet verblijf.

Dus een gedwonge opname kan wel als je gevaar voor jezelf bent (tenminste, zo lees ik het?)

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-is-gedwongen-opname-in-een-psychiatrische-instelling-mogelijk.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de bron en het gaat niet om mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ging ik ook vanuit :P had het letterlijk gekopieerd van de website, vandaar dat er u staat :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oow oké
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de bron die er bij staat, daar heb ik het vandaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervaring:
Het is in eerste instantie voor maximaal 5 dagen. Dan heb je een zitting en bepaald de rechter of het verlengd mag worden net max 3 weken of dat het opgeheven wordt.
Als je verlenging krijgt dan kunnen na die 3 weken familieleden bepalen of ze het nodig vinden dat het nog langer moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn nichtje wordt gedwongen in een gesloten instelling geplaatst. Puur omdat ze zichzelf steeds weer in gevaar brengt. Het kan best en dat is maar goed ook.
Om iemand gedwongen te laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis is toestemming van de rechter nodig. Maar, als er onmiddellijk gevaar dreigt en toestemming van de rechter niet kan worden afgewacht, dan kan de burgemeester ook toestemming geven.

Toestemming van burgemeester tot gedwongen opname

Als de burgemeester iemand gedwongen wil laten opnemen beoordeelt hij of er sprake is van de volgende omstandigheden:

* De betrokken persoon is 12 jaar of ouder en wil niet vrijwillig worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis;
* De betrokkene levert een gevaar voor zichzelf of voor een ander op, of veroorzaakt een onaanvaardbare mate van overlast;
* Er bestaat een ernstig vermoeden dat het gevaar door een psychische stoornis wordt veroorzaakt;
* Een opname in een ziekenhuis is de enige mogelijkheid om het gevaar af te wenden;
* De burgemeester beschikt over een geneeskundige verklaring van een psychiater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel kort maar krachtig:

Wanneer een persoon een gevaar voor zichzelf of voor zijn omgeving vormt.

Toegevoegd na 43 seconden:
De uitgebreide antwoorden heb je namelijk hierboven al gehad ;)
Dit is slechts een toevoeging daarvan.