Kun je flauwvallen of zelfs doodgaan door (intense) verdriet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5.4K

Het beste antwoord

Ik zal proberen mijn ervaringen te vertalen, maar kan ze niet direct 'bewijzen'. Dus let ermee op, en toets ze eerst aan je eigen gewaarwordingen, en verontschuldig me voor het moeilijke karakter, waar ik wil je deze gedachten niet onthouden.

Er blijkt, naast ons 'letterlijke hart' ook 'n soort (laten we het voor de gemakkelijkheid noemen) 'symbolische hart' te bestaan.

Dit/(iets in ons) lijkt te kunnen reageren op prikkels als liefde, genegenheid en nog veel meer, maar ook op jaloezie, hebzucht en nog veel dergelijks meer.

Al deze soort prikkels brengen reacties te weeg, welke erop wijzen dat deze prikkels niet te onderschatten zijn.

Wanneer je 'letterlijke hart' in het rood komt te staan/slaan, ten gevolge van 'n zware inspanning, stress enz. reageren je hersenen erop door ahw je bloedsomloop doeltreffender of doelgerichter te laten geschieden, buiten je bewustzijn om ( bv door voor afkoeling te zorgen wordt je bloedvatenstelsel 'uitgebreid' door uitzetting van aders, haarvaatjes, en in extreme gevallen zelfs bepaalde levensnoodzakelijke functies uit te schakelen).

Ernstige emotionele schokken worden niet altijd als dusdanig herkend door je brein, en soms verward met aansporingen om 'bepaalde functies' uit te schakelen. (dat is ook wat bepaalde drugs of medicatie als doel heeft) Aangezien ze niet onder rechtstreekse controle van je bewuste 'ik' staan kunnen dergelijke tot bescherming behorende functies al aan het werk slaan vooraleer je je ervan bewust bent, met 'flauwvallen' ed. als zichtbaar en waarneembaar resultaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn wel mensen die een hartaanval krijgen, maar dat komt dan door een combinatie van stress en het al hebben van een zwak hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door plotseling verdriet en verlies kan je in shock raken. Je kan zelfs dood neervallen bij het bericht zelf.

Intens verdriet is verdriet wat er al langere tijd is maar wel heel hevig gemis geeft. Hierbij kan je wel heel veel verdriet hebben maar ga je niet dood aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flauwvallen zeker, als je erg slecht nieuws krijgt en gaat hyperventileren, of een soortgelijke reactie krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb aak gehyperventileerd en ben ermee naar de dokter geweest, ik, ben nooit flauwgevallen, dat komt omdat dat bij hyperventileren dat gewoonweg NIET KAN.
je kunt wel alles zwart voor je ogen zien, en op de grond zakken, maar je blijft (hoe ver je ook weg bent) bij bewustzijn.
Ja maar dan komen er meestal ook nog lichamelijke problemen bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op slag dood vallen gebeurt niet gauw en zeker niet bij een gezond hart, flauw vallen kan dan weer wel.
Soms zie je wel bij oudere stellen dat als de een overlijdt de ander binnen een half jaar volgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flauwvallen kan gebeuren, als je het even niet meer kan ‘dragen’ bijvoorbeeld, dat je letterlijk even niet meer kan. Wat anderen ook al schrijven erover. Je lijf/geest wil/kan even niet meer.
Van intens verdriet kun je wel depressief worden en een depressie, als je daar niets aan doet (geen hulp zoekt) kan weer andere problemen geven zoals verstoord dag-nacht ritme, niet meer eten/slecht eten of juist teveel eten, de deur niet meer uit komen, de boel verslonzen, en gedachten aan of plannen voor zelfdoding als het heel erg wordt. Dus op die manier zou het kunnen. Op een andere manier denk ik niet dat je heel snel dood zal gaan van verdriet, al wil ik niet beweren dat het nooit voor zou komen, maar bij lichamelijk gezonde (niet bejaarde) mensen lijkt me dat sterk.

(per ongeluk bij reacties geplaatst...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je voor je 1e alinea.
Naar mijn weten is flauwvallen in zo een situatie een soort van beschermingsmechanisme om ons, lichaam en geest, te beschermen van een te overmatige belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je voor je plusje :)
waarom heb ik een minnetje?
Is t zo gek/stom wat ik schrijf? :(
Kristal
13 jaar geleden
welnee, het is helemaal niet gek of stom wat je zegt. Je kan heel goed jouw mening beschrijven zie ik wel. Er zijn altijd mensen op GV die minnetjes geven zonder uitleg. Het grappige is dan dat zij je eigenlijk "beminnen" maar dan zonder dat ze het weten ;-)
Wen er maar aan en laat je er niet door uit het veld slaan. Jouw mening is even belangrijk als van een ander.
Dikke +
Rieneke1
13 jaar geleden
plusje van mij, en let maar niet op de minkukels ladylien.
niet onderbouwde minnen zijn waardeloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow dank jullie wel. Ik moet er nog even aan wennen. M'n eerste - binnen nu haha. Ik moet nog even harden hier :)
Nou en of.
Wanneer je ineens hoort dat bijvoorbeeld je geliefde er niet meer is, kan je zo geschokt, kan het zo adembenemend zijn, dat je flauwvalt.
En ja, je kan ook doodgaan door intens verdriet, Je ziet dat regelmatig bij echtparen die al heel lang getrouwd zijn. Wanneer er dan één van de twee wegvalt kan het gevolg zijn dat de ander wegkwijnt van verdriet en ook overlijdt. Dat gebeurt natuurlijk lang niet altijd, maar voor deze mensen heeft het leven niet veel meer te bieden wanneer hun geliefde er niet meer is. En als ze geloven in een leven na dit leven zullen ze ook niet meer proberen het het leven hier te behouden want ze weten, als ze overgaan, zijn ze weer samen met hun partner.
Kristal
13 jaar geleden
haha, je kan NIET dood gaan aan intens verdriet... lees de vraag nou eens mensen. Als de mensen al dood gaan is het aan de gevolgen van een hart stilstand... nog nooit is iemand dood gegaan aan tranen.

Flauwvallen heeft te maken met de bloed circulatie, mensen die plotseling opstaan kunnen ook flauwvallen ... heeft niets met verdriet te maken.

Dus nee niemand kan dood gaan aan verdriet, wel aan de gevolgen van verdriet die mee kunnen komen, echter moet je gezondheid dan al wel de wensen overlaten en dan komen we bij weer hele andere vragen.

p.s Er zijn manieren om mentale emoties volkomen te blokeren. Iedereen doet dat op zijn manier, zoek de jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emoties blokkeren kan niet.