Waarom kunnen sommige mensen zo verschrikkelijk veel prikkels verdragen zonder er gek van te worden en anderen (ik bijvoorbeeld) niet?

Voorbeeld: afgelopen weekend kwamen mijn broer, schoonzus en het zoontje van mijn broer logeren. Het was even leuk, maar daarna had ik direct de neiging om me af te zonderen. Ik werd hondsmoe van alle prikkels, geluiden, lichten, gelach, het ging echt door merg en been. Dat is toch niet normaal? Het voelde gewoon of ik overspoeld werd met andermans energie. Ik voelde zelfs de moeheid van mijn familie, de chaos in het hoofd van mijn neefje etc. Hoe kan ik hier proberen boven te staan? Want nu moet ik vaak een dag of 1 a 2 bijkomen om al die onrust die ik opgevangen heb er weer uit te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.3K
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde, bij mij komt het door Asperger. Door al die prikkels word ik hartstikke moe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vermoeiend he? Hoe ga jij er mee om? Hoe laad je jezelf weer op?
Kimath
13 jaar geleden
Als het een zware dag is, dan zorg ik dat ik de dag erna niks heb, zodat ik weer uit kan rusten.
Als het een dagje weg is, ga ik met de trein, of ik zorg dat iemand anders kan rijden. Dan slaap ik onderweg, en als ik dan weer thuis ben, ben ik al redelijk hersteld.
Ik heb dan even slaap nodig om alle indrukken te verwerken, een dutje van circa 1 uur is vaak genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik moet 's middags of 's avonds ook altijd even een uurtje slapen, anders kan ik er echt niet meer tegenaan. Maar het helpt bij mij gelukkig ook redelijk goed, een uurtje ronken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ken ik mensen die voor hun lol naar de markt gaan, ik word daar GEK. Al die mensen, dat lawaai, die drukte, dat geschreeuw - dat is voor mij echt survivallen, zeker als ik al moe ben, want dan kan ik die prikkels van buiten helemaal niet meer filteren en me niet meer afsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn allemaal tekenen van aankomende overspanneheid. De geest kan de stroom informatie niet meer verwerken en er ontstaat file. Die file kan je nog oplossen met rust en slaap. Maar als dit te lang duurt lukt ok dat niet meer dan gaat het in je slaap gewoon door. Stilte en donker zijn elementaire dingen die een mens nodig heeft. In de 24 uur maatschappij van de grote steden vind je dit niet meer. En dat begint zich nu te manifesteren. Het is bekend dat er in de grote steden veel meer overspannen mensen zijn dan op het platteland in het noorden. (verhoudingsgewijs in procenten natuurlijk) Ga er een gewoonte van maken om af en toe lekker te wandelen op de zeedijken bij de waddenzee. Rij er rustig heen en ga rustig weer terug. Stel geen tijd, laat het op je af komen en laat je horloge thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijd jij me even, BoerBuitendijk? Ik heb namelijk geen rijbewijs en ben nog niet zo lang geleden aan de knie geopereerd dus niet erg mobiel. Maar bedankt voor de tip, want ik ben gek op de zee. Ik kwam vroeger vaak op Ameland en het gaf mij altijd zoveel rust als ik op het strand was. De zee kent ook geen tijd en geen geheugen, is gewoon zo heerlijk anoniem en luistert naar je verhalen zonder een weerwoord te geven. Ik laat mijn horloge thuis maar neem mijn mobiel mee:-) Moet toch wat :-p En Joann jij ook bedankt meid ik doe ook het broodnodige om tot rust te komen. Ik vind het soms wel moeilijk om dissociatie tegen te houden, omdat het mij toch min of meer redt als ik moe of prikkelbaar of emo ben. Maar we blijven proberen!!!
flyingcrow
13 jaar geleden
Annepanne dit is een hele goeie vraag,ik herken hier veel van bij mezelf,en hoop uit de antwoorden hier ook veel op te kunnen steken!

Het beste antwoord

Dit klinkt idd als Hoog Sensitief of hoog gevoelig.
Je kan jezelf leren hiermee om te gaan en je af te sluiten voor teveel prikkels.
Jij hebt extra antennes, waarschijnlijk voel je de stemmingen van andere heel snel aan, de kunst is om te leren deze stemmingen niet over te nemen, dat gebeurt namelijk bijna vanzelf.

Er is veel te vinden op internet over HSP, maar laat je niet 'gek' maken, zoek iets waarvan je denkt dat het bij je past. Vaak zal je sites tegen komen waar het spirituele een grote rol speelt. Persoonlijk heb ik daar niets mee, maar het kan natuurlijk dat jij je daar wel in kan vinden.

Ik heb niet veel met labels overal op plakken HSP is iets wat in de psychiatrie niet erkend wordt als iets wat behandelt moet worden.
Wel herken ik mezelf als ik lees wat HSP inhoud, door te weten dat je die extra antennes hebt, kan je eigenlijk al zelf de oplossing zoeken en in praktijk brengen.
Ik stel mezelf voor dat ik een spons ben en loop dan even weg van de drukte om mezelf "uit te wringen" bij mij werkt dit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daarom voel ik ook de behoefte om me af te zonderen in drukke situaties, zodat ik weer even kan bijkomen en opladen. Bij mij vermoeden ze de ADD ook, maar ze willen me ook niet zomaar diagnostisceren. Dat moet eerst uitgebreid onderzocht worden. Pa had PDD-NOS en kon net als ik niet tegen die prikkels. Maar ik dacht dat autisme of in ieder geval deze vorm niet erfelijk overdraagbaar was? Ik laat me niet gek maken, dank je. Ik sta wel open voor informatie maar ik neem niet zomaar van alles klakkeloos aan. Ik heb zelf wel wat met spiritualiteit, maar ik vind het minstens zo belangrijk om bij jezelf te blijven en met beide benen op de grond te blijven staan. Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creëer voor jezelf de mogelijkheid om je af te zonderen, al ga je maar naar de WC, wees praktisch.
En bedenk, dat welke diagnoses er ook gesteld worden, het gaat er enkel om, hoe JIJ ermee omgaat.
Als je je bewust bent van je 'tekortkomingen'kan je een hoop zelf.
Niet gelijk, daar gaat best een tijdje overheen, maar je bent vaak sterker dan je denkt. Maar je bent naar mijn idee al een heel eind op de goede weg.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je niet kapot maakt maakt je sterker!! En mij is ook geleerd dat je niet de diagnose moet worden die je krijgt. Gewoon jezelf blijven en je leven niet laten bepalen door een stempel/diagnose die je opgeplakt krijgt. Jij hoeft er zelf niet door te veranderen. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@AnnePanne: autisme, welke vorm dan ook, is erfelijk overdraagbaar. Vaak gaat autisme gepaard met (een vorm) van ADHD.
Ik wil dingen niet moeilijker maken voor je dan het al is ;-) maar ik schrijf je dit, omdat je zegt dat je vader PDD-NOS had.
Wil niet zeggen dat jij DUS autistisch bent, maar je zou wel auti-trekjes kunnen hebben.
Ik ben "ervaringsdeskundige": mijn opa had waarschijnlijk een vorm van autisme (dat was toen nog niet bekend), mijn moeder en ik hebben auti-trekjes en mijn zoon heeft autisme: het Syndroom van Asperger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ADD ook een vorm van ADHD? Pa en ik kunnen beiden niet tegen verandering (ook al is hij pas overleden, ik praat graag nog even in de tegenwoordige vorm) en kunnen ons beiden heel slecht concentreren, zijn snel afgeleid, hebben oog voor detail, kunnen intens genieten van bepaalde geuren, kleuren en geluiden, maar van andere kunnen we weer intens gestresst raken. Zijn ook echte dromers en zitten veel in en met onze eigen gedachten. En wat misschien nog het meest opvallende is: we zijn beiden perfectionistisch en houden van orde, maar juist bij ons is de structuur en orde ver te zoeken. Maar je maakt het mij niet moeilijker dan het al is hoor meid, ik heb altijd al geweten dat ik niet helemaal tof was :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ADD is een vorm, er zijn vele vormen ;-)
Poeh.... is het overgaan van je vader heel kort geleden?Gecondoleerd meis! Heb je het er moeilijk mee? Zoals je schrijft lees ik (tussen de regels?) dat jullie een goeie band hadden?
Ook autisme heeft vele vormen.... en is alleen door een psychiater te diagnosticeren, niet effies hier door mij hahahaha.
Structuur en orde is zeer moeilijk, zowel voor mensen met een vorm van adhd als met autisme....en een combi is extra moeilijk.
Waaahahahahahaha, "niet helemaal tof". Nou, welkom in de wereld der mensen dan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kristal
13 jaar geleden
Ahum Wendy... zegt Annepanne in de laatste regel dat ze altijd geweten heeft dat ze niet helemaal tof is... zeg jij meteen: Klopt....
Kweenie maar je bent het wel heeel érg met haar eens he...? ;-))) Mooi Annepanne, die zin:
je moet niet de diagnose worden die je krijgt.
heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noop, ik zei niet "klopt", ik zei "welkom in de wereld der mensen"... ;-)
Omdat niemand perfect of helemaal tof is, ik dus ook niet, verre van zelfs :-))
Kristal
13 jaar geleden
Het eerste woord van je reactie is: klopt ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooooooow, daaaaaaar.... ooow....hahahahaha....jeetje, totaal niet zo bedoeld hahahahahahaha.
Pfffffffff........... ik geloof, dat ik nu met het schaamrood op de kaakjes ga stoppen ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha nou het valt mij nu pas op hoor. Och ieder die mij lang genoeg meemaakt zal jouw reactie ook alleen maar beamen hoor, Wendy! Dus schaam je niet haha! En scherp opgemerkt, Kristalletje! Heb je een alziend oog misschien? :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En Wendy, ja mijn vader is afgelopen zomer overleden. hij was en is mijn alles. We hadden een heel sterke band. Geen gewone vader-dochter band. Kon altijd met hem filosoferen, ik kon altijd bij hem terecht. Pa ging voor mij door het vuur en weer terug. Ik ben er zo verdrietig van dat hij er niet meer is dat ik me eigenlijk compleet afsluit voor mijn gevoel, omdat het misschien wel teveel pijn doet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach meis toch.... ik las ook je tekst bij een andere vraag hierover. Ik ga er hier op GV verder niet op in meis, want anders wordt het een "chat" (uh, is het dat niet al??? :-), en dat is verboden. Als je wilt mag je me altijd een PB sturen!!!!

Andere antwoorden (9)

door het hele geheel van een afstand te bekijken en je eigen plek/ opstelling te bepalen en hier bewust mee bezig te zijn wanneer je weer onvreden voelt opborrelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet.. ik moet me toch ook gewoon kunnen aanpassen aan andere situaties? Het is ook niet per se onvrede te noemen wat ik dan voel, eerder chaos. Hoe ga ik hier mee om, hoe vind ik de rust terug in mijzelf etc..
Dit heb ik ook, je bent gewoon hoog sensitief of hoe je t schrijft. Het kan helpen om naar een medium de gaan... Een paranormaal persoon. Deze kan je aura reinigen en je trucjes leren om dit minder zo te ervaren. Wat bij mij werkt is het afsluiten voor energieen van anderen door middel van een denkbeeldig doorzichtig ei dat alleen licht door laat. Stuur alle energieen die niet van jou zijn weg ' zeg gewoon in je hoofd: ik wil dat alle energieen die niet van mij zijn terug gaan naar bij wie ze horen' en denk dan dat er een ei om je heen staat die alle energieen tegen houdt. Als je dit goed doet zul je echt zien dat je hier veel minder last van hebt!! Ik weet niet waar je woont maar ik ken wel iemand in omgeving amsterdam. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant ik ga het eens proberen. Helpt het jou door tegen jezelf te zeggen dat de energieen die niet van jou zijn weg moeten gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt!! Als ik me moe of geprikkeld voel (heb het vaak in winkelcentra of feestjes) dan zeg ik dat tegen mezelf en zet het ei op. Je kunt dit ook elke ochtend doen en maak je aura een paar keer per dag schoon door de energieen weg te sturen. Als je echt gaat voelen wat je voelt dan weet je vanzelf wanneer je energieen van jezelf hebt of die van andere hebt opgepakt. Je moet er wel echt aan denken en niet vergeten!!! Anders heb je het elke keer weer opnieuw en kom je weer in een cirkel. Als je 'ei' sterk genoeg is zal t ook minder worden!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat stom is? Als ik teveel prikkels krijg sluit ik me af. Dan ben ik er als het ware wel maar ook weer niet. Dissociatie. Gevolg is dat ik pas nadat ik uit een bepaalde situatie ben gekomen, besef wat ik allemaal meegemaakt heb. Word dus heel erg geleefd op het moment zelf, en daardoor maak ik dingen niet zo bewust meer mee. Dat vind ik wel jammer, ook al is het soms goed je even af te sluiten. Bij mij gebeurt het continu, ik heb dan ook een heel laag energiepeil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik snap helemaal hoe je je voelt. Ga leren om met je lichaam en geest op dezelfde plek te zijn. Denk aan wat je doet en doe wat je denkt. In combi met de afsluiting met het ei kom je zo al een heel end. Dat je energiepeil laag is is heel erg logisch want jou eige energie heeft de ruimte niet meer. Je zegt het zelf al, je wordt geleefd!!! Geef er niet aan toe. Er is een site met handige tips om tot jezelf te komen, moet hem even opzoeken. Je kunt ook naar een spiritueel centrum gaan en leer mediteren!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.ikwillevenmetplezier.nl/oefeningen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, ik ga gelijk een kijkje nemen op de site! Topper!
Kristal
13 jaar geleden
Goeie tips van Chelsea, als er een aantal zijn die je aanspreken zeker doen. Aanvullend wil ik zeggen dat je er als het ware "uitvliegt" als je voelt dat je er eigenlijk niet bij bent. Oftewel een deel van je vertrekt om de drukte te ontlopen.
ik zou een googlen op HSP (high sensitive person), ca 20% van de mensen schijnt dit te hebben en daar valt alles wat je nu opnoemt onder. Er zijn ook van die online testjes met vragen over last van: geluid, drukte warmte kou, licht honger dorst etc, daarmee kun je een beetje testen of jij dat mogelijk hebt en hoe sterk

Vervolgens zijn er boeken vol over geschreven met zeer veel verschillende tips waarvan je dan echt zelf moet kijken wat je aanspreekt en wat niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Mion ik heb de hoogste score bij een test van Elaine Aron (die schreef toch ook een boek over Hoogsensitiviteit?). Ik zal eens kijken naar zo'n boek, misschien kan ik er wat van leren. Dank je wel!
amigo
13 jaar geleden
oeps (had ik ook trouwens, 27 uit 28 uit één of andere lijst) maar dat verklaart veel (in mijn ogen). Wat betreft die boeken zou je anders echt eens moeten rondkijken want ik heb er ondertussen heel wat gelezen en sommige irriteerde me mateloos (er belerend en orerend) en anderen spraken me enorm aan.
volgens mij las ik eerder ergens dat je slechthorend bent. zelf ben ik lich vrij ernstig beperkt. ik denk dat door de energie die we kwijt zijn aan de dagelijkse dingen zo groot is dat je weinig prikkels erbij kunt hebben. vergelijk het met iemand met griep, ook die kan minder prikkels hebben. dat je invoelt wat anderen voelen is denk ik hoge sensitiviteit. er staat heel veel over op internet. mijn persoonlijke ervaring is zoveel mogelijk rust nemen, dan gaat het beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ik ben doof en ik heb een hartafwijking en ik heb een depressie ( is nu wel onderdrukt met medicijnen ). Verder denken ze op het RIAGG dat ik ADD heb en ik voel mij ook heel hoog sensitief, al jaren. Combinatie van factoren dus. Rust nemen doe ik al bij de vleet, maar dingen overspoelen mij gewoon, kan ze niet echt een halt toeroepen, pik werkelijk alles op...
Goeie vraag, ik denk dat het belangrijk is om je op tijd even terug te trekken (voor zover dat mogelijk is natuurlijk).
Probeer binnen de situatie naar oplossingen te zoeken (bv. misschien kan je aan je broer of schoonzus vragen om je neefje een klein beetje rustig te houden). Of je hierbij ook wil uitleggen dat je snel last hebt van overprikkeling, is weer een vraag apart, je wil natuurlijk geen watje gevonden worden, maar soms kan uitleg wel voor wat begrip zorgen.
Probeer een middenweg te vinden, die voor iedereen werkt (dan zullen de anderen er het meeste begrip voor hebben).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik zeg ook eerlijk dat ik een beetje gek word. Ik ga dan altijd even naar mijn kamer of een andere plek in huis om me even terug te trekken. En ik doe mijn schotel (C.I.) af, zodat ik even weer helemaal niets hoor. Heerlijk is dat. Eerlijkheid duurt idd altijd het langst en gelukkig zijn er bij mij in huis heel lieve mensen (soms:-p)!
KennisDelen
13 jaar geleden
;-) Succes
Kristal
13 jaar geleden
ha! goed zo Annepanne ;-)
Van kanaal switchen, dus gewoon enigszins doorgaan met wat je al doet. Je bent er eerder dorheen als je dingen gaat doen zoals tai Chi en/ of meditatie. Je keert dan eerder terug naar jezelf. Zpek verder dingen of situaties op die enegie geven. zoals je creativiteit wat meer gaan uiten, bij een watervalletje zitten schijnt ook energie te geven, ook op ontspanningsmuziek.nl zijn er cd's te vinden met muziek die energie geven. En dat werkt echt want ik keek er laatst zelf naar en dacht :"wat een flauwekul" Ben zelf iemand van eerst zien dan geloven. Dus ik downloade een cd van Lex van Someren, die ik wel aardig vond klinken. Toen hij tegen twaalven s avonds binnen was, ging ik hem gelijk een poosje luisteren... heb de rest van de nacht niet geslapen haha.
Verder kun je zelf nog wel manieren vinden om energie te verwerven. Ga daar wat meer aandacht besteden en vermijd energieslopende situaties zoveel mogelijk. Ga je naar geliefden die jouw energie op de een of andere manier slurpen trek je dan steeds even terug om bij jezelf te komen. Probbeer ook dan dingen te gaan DOEN en ook dingen die JIJ leuk vindt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve reactie van jou ook!! Alleen aan een cd heb ik niet veel, want ik ben slechthorend. Tenzij het gewoon rustgevende muziek is, dan kan ik het nog wel volgen. Ik ben al op zoek om mijn energie elders vandaan te halen en mijn moeheid ook ergens te "dumpen", maar tot nu toe wil het nog niet echt lukken. Er is ook zoveel gebeurd het afgelopen half jaar: papa overleden, knie operatie, vriend depressief.. en dan ben je ook nog hoog sensitief, dan kan ik dat nog minder goed verdragen... Maar ik blijf proberen! Dank je! plusje voor jou (ook jou wens ik er meer dan 1 toe!)
Annepanne, hoog gevoelige vrouw, ja... zo werkt dat. Doodmoe worden van alle indrukken die op je afkomen en dan moeten bijkomen ervan. Ja, dat is echt normaal bij hooggevoelige mensen. Als het even kan plan ik een vrije dag nadat ik een hele dag bij iemand geweest ben of als men bij mij komt. Dat is "de prijs" voor een fijne dag met leuk gezelschap. Hooggevoelig zijn heeft zo zijn voordelen en nadelen. Er boven staan kan niet, wel ermee om leren gaan. Waarschijnlijk vind je het ook moeilijk om voor jezelf op te komen. Dat kan je gelukkig leren (assertiviteitscursus) en dat is wel belangrijk want hooggevoelige mensen zoals jij en ik en anderen hier moeten vaker voor zichzelf opkomen dan mensen die een andere gevoeligheidsgraad hebben. We zijn eerder op en moeten eerder onze grenzen aangeven. Eigenlijk zou het goed zijn om, wanneer je voelt dat een deel van je vertrekt uit de drukte, zich afsluit, om dat als signaal te herkennen waardoor je tegen je familie, of wie dan ook, kan zeggen: lieve mensen, amuseren jullie je alsjeblieft verder maar ik heb even een (half) uurtje voor mezelf nodig. Ik kom straks weer terug. Het is iets wat je kan leren accepteren dat dat nodig is. Ja, je bent hoog gevoelig... ja, je hebt meer tijd voor jezelf nodig. Meditatie, al is het maar 5 min. per dag, een goede hulp. Gronden/aarden zéér zeer zeer belangrijk als je hooggevoelig bent. Het helpt je in het NU te blijven zodat je alles mee kan maken. Verder zijn er technieken, Chelsea noemde er al een aantal om te beoefenen. Kijk welke je het meeste aanspreken. Ik zelf visualiseer me graag een enorme mooie transparante prachtige kleur roos tussen een ander en mij in wanneer ik voel dat ik me anders laat vollopen met indrukken die niet van mij zijn, die niet bij mij horen waardoor mijn eigen energie verdwijnt. Door de roos kan ik evengoed met liefde in contact met de ander blijven maar het houdt hun energie tegen en zendt het terug naar henzelf. En wanneer iedereen weg is, maar ook tijdens de visite, jezelf in gedachten douchen met de mooiste en lichtste lichtstralen die je je maar kan bedenken :-))
Lieve Annepanne, jij hebt al zoveel geoefend met accepteren van kwetsbaar zijn, dit kan je ook, hier kan je écht mee om leren gaan.
Hartegroet van mij.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bloemen voor die meid :))
Kristal
13 jaar geleden
wat lief ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben lief u.u. Dit is trouwens heel herkenbaar. O ja een plus nog... +
Kristal
13 jaar geleden
ik dacht al... :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je dan, plus vieze details please haha
Kristal
13 jaar geleden
ik dacht.... waar blijft die plus.....
Lol !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey verwachtingen moet je loslaten anders krijg je niks u.u
Kristal
13 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik kon zou ik duizend plusjes aan je geven Kristal. Je bent zo'n warme persoon ook al ken ik je niet. Ik voel je positieve energie en je wil om mensen te helpen gewoon door het beeldscherm heen stralen (ik heb er hoofdpijn van haha!:-p). Ik zal zo even uitgebreider ingaan op je antwoord, als ik klaar ben met wat andere dingen. LIEFS. En geen sterallures krijgen nu he dame!
Kristal
13 jaar geleden
neenee, ik zal mij nederig opstellen ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.......maar je hebt volkomen gelijk vind ik Annepanne!!!
Kristal
13 jaar geleden
Ha Wendy!! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koffie... dames?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje laat nu, anders slaap ik helemaal niet meer. Morgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan wel gebak erbij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe hier ben ik ook even voor jou weer Kristal, het plusje heb je al binnen helaas, nu nog een reactie :-) Ik zorg ook altijd dat ik na een dag afspraken gehad te hebben, de volgende dag vrij ben om bij te komen, anders red ik het ook niet met mijn energie. Gelukkig heb ik veel vrije tijd, dus dat is goed te doen... Assertiviteit is bij mij vaak ook ver te zoeken, maar dat komt ook omdat er in het verleden nogal misbruik gemaakt is van mijn goedheid (en nóg: laatst zei een jongen tussen neus en lippen door dat ik toch echt door moet met mijn leven en dat het nu maar over moet zijn met het verdriet om pa die op 1 juli is overleden...en of ik er al overheen was?! Ik stond perplex.. en dat terwijl hij zelf ook zijn vader heeft verloren). Jarenlang sta ik klaar voor iedereen die mijn hulp nodig heeft. Ik doe veel en luister veel en steun waar ik kan, maar als ik 1 keertje nee zeg ben ik gelijk egoistisch of teveel met mijzelf bezig. Dit vind ik heel moeilijk te verkroppen, vooral omdat ik denk dat je in de eerste instantie toch voor jezelf moet leven, wil je nog wat voor een ander betekenen.. Maar ik geef niet op, ik blijf mijn grenzen zoeken en ik blijf ze proberen aan te geven. Echte vrienden zullen blijven, hoe moeilijk ook. Ik moet blijven geloven in mensen die je nemen met je plussen en je minnen, ook al lijken die er vaak niet te zijn.. Ik zou willen dat ik de gave had om mezelf ook een soort filter voor te houden en de energievretende dingen daar door weg te spoelen, zodat ik alleen nog het mooie overhoud wat mij energie geeft. Ik denk dat ik dit alleen nog moet leren, ook omdat ik zelf nog vaak moeite heb om mijn grenzen aan te geven (ik wil iedereen tevreden stellen, ik vind het vaak erger voor een ander als hij pijn of verdriet heeft in plaats van voor mijzelf *want ik red mij wel* en voel me ook heel slecht als ik dan ervoor kies om diegene niet te helpen). Ik ben doodop en heb het gevoel dat ik op mijn laatste benen loop. Deze week ga ik even contact opnemen met de psycholoog, want het wordt tijd om weer eens een goed gesprek aan te gaan en mezelf zo langzamerhand voor te bereiden op EMDR. Misschien helpt het... Gelukkig heb ik steun aan mensen zoals jou en Wendy en Forallweknow en anderen die min of meer in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten. Daar voel ik mij heel erg in gesterkt. Dank je wel lieve schat. KUS.
Kristal
13 jaar geleden
Ja lieve Annepanne, daar zeg je zoiets... gevoelige mensen trekken het zich ook nog eens vaak aan wat andere mensen over ze denken. We willen helpers zijn, zijn dat van nature ook, maar als men ons egoistisch noemt voelen we ons tekort schieten. Het is een machtsspel van anderen. En wij trappen erin tot we het doorhebben ;-) Toch heeft dat alles te maken met jezelf minder vinden dan anderen. Er is maar één mens op de hele aarde die jou een goed leven kan bezorgen, er is maar één mens op de hele aarde die ervoor kan zorgen dat Annepanne in balans komt. Persoonlijk vind ik Annepanne een bijzonder lief en mooi mens maar ik kan haar niet in balans krijgen, zorgen dat ze zich goed voelt. Ik vind het wel een mooie symboliek, dat vergiet van jou. Het is jouw zelfbedachte symbool, dat werkt het beste, dus gebruik het filter in gedachten om die energievretende dingen inderdaad weg te spoelen.
En "ik red mij wel" is een overlevingkreet. Dat hoeft niet meer. Sta jezelf toe te leven, niet te overleven.
"Ik zorg graag voor mezelf" is een vreugdevol houden van jezelf.
Die jongen trouwens die dat zei over dat het nu wel eens tijd was om te stoppen met rouwen... naja... filtertje gebruiken en hem vriendelijk nazwaaien.
En voor jezelf zorgen betekent ook inderdaad naar die psycholoog gaan en EMDR ervaren. Je bent een moedig mens!
En je pb's, altijd welkom.
Lieve knuffel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je idd oefenen, maar komt soms toch wel weer boven, bij mij tenminste wel (helaas). Ik heb de nodige assertiviteitstrainingen etc achter de rug, maar vooral als ik "oververmoeid" ben, wil ik die oefeningen nog weleens vergeten.
Ik heb ook wel dagen dat ik ook zo moe word en het een chaos is maar dit komt door mijn zusje ze heeft ODD een gedragsstoornis.
Ik weet ook niet hoe ik het van me afsluiten want je ziet hoor en hoort haar.
Maar ik heb wel een tip: een keertje met je ouders bespreken en gewoon wat minder opletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas, ik heb het dus ook. Ik ben ook heel erg sfeergevoelig en als ik zo'n dag als jij achter de rug heb, ben ik compleet total-loss. Google inderdaad eens op HSP en op nieuwetijdskinderen