heb ik een slaapstoornis?

Heb ik een slaapstoornis?
Ik ben een meisje van 14 jaar. En ik slaap al heel lang heel slecht.

Ik ga om half 10 naar bed en dan lees ik nog, maar vaak lig ik dan wakker tot half 11 ( dan gaat mijn moeder naar bed) En als iedereen in bed ligt dan kan ik al helemaal niet slapen, en dan beland ik meestal bij mijn moeder in bed. Dit ging heel lang zo tot dat ik melatonine tabletjes ging gebruiken. Dat ging een tijdje goed, maar het liefst wil ik dat niet. En wil ik een andere manier vinden om goed te kunnen slapen. Maar ik heb dus heel veel moeite met slapen en ben ook vaak bang 's avonds?

Is dit een slaapstoornis of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (11)

Dit had ik ook. Neem contact op met de huisarts die kan je doorverwijzen naar de fysio. Daar kan je ontspanningtherapie krijgen. Die oefeningen moet je doen voordat je naar bed gaat. Dan kan je weer lekker slapen.

Kan ook zijn dat je teveel nadenkt over dingen. Dan kan je ook niet slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kan je je aan je gewoontes houden. (tabletten, als die werken) ook al wil je dit niet. Als je steeds verandert van gewoonte slaap je minder goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van wel, ja. Maar om dat zeker te zeggen kun je beter even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook teveel na over dingen en kan dan niet slapen. Ik lig dan soms wel een paar uur wakker en ga dan iets lezen of doen op mijn ipod om mijn ogen meer moe te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet misschien eens opschrijven waar je bang voor bent. Praat daarover met je ouders. Zij zullen je helpen om erover heen te komen. Ook kun je ook een warm bad nemen 1,5 uur voordat je gaat slapen.
Verder is het belangrijk dat je 30-60 min voordat je gaat slapen geen computer of televee meer aan zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overdag niet meer goed kunt functioneren heb je een slaapprobleem. Het is niet een officiele stoornis, maar wel een probleem. Misschuen kun je proberen om een vast ritme in de avonden te krijgen waarbij je niet te veel drukke dingen doet. Warme melk met honing schijnt ook te helpen bij sommige mensen.
Sommige mensen hebben gewoon ook minder slaap nodig, dus als er overdag nix aan de hand is hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je weinig slaap nodig ,voel jij je tijdens de dag uitgeslapen,kan je nog goed opletten in school.
Probeer eens om 10.30h te gaan slapen ,wakker liggen in bed heeft geen zin,dan beter een uurtje later naar bed.
Je schrijft dat je vaak bang bent s'avonds,bespreek deze angst eens met een vertrouwens persoon ,bv je huisdokter ,deze kan je het best helpen mocht het een echte slaapstoornis zijn.Toch maar lekker slapen straks.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel 22.30h ipv 10.30h
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een half uur voor je naar bed gaat misschien samen met je moeder of vriendin even een ommetje maken, doet vaak ook wonderen de frisse lucht.(als je daar de moed voor op kan brengen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de melatoninetabletjes echt werkten (en niet als placebo , want vlak dat effect niet uit !) zou je kunnen proberen er voor te zorgen dat je elke dag voldoende daglicht (minimaal twee uur) hebt, en als het effe kan ook nog door lekker te bewegen (zodat je ook lichamelijk moe genoeg bent om te kunnen slapen).

Zie ook HIER
http://www.goeievraag.nl/vraag/tabletjes-melatonine-14-jarig-meisje.125882

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, dat was je eigen vraag van twee weken terug. Dan heb je toch al uitgebreid antwoord gehad ? En, hoe is het effect na twee weken regelmatig bewegen in de buitenlucht ? Of hoop je dat het vanzelf overgaat ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Half tien kan trouwens heel goed veel te vroeg zijn als je genoeg hebt aan zeven uur slaap en om acht uur pas opstaat. Dan is het geen wonder dat je niet slaapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij hebt hetzelfde als ik,ik slaap ook nooit voor 0500 uur en weet je wanneer je het hards gestraft wordt als je te vroeg naar bed gaat

mijn slaapdoctor smits raad ook aan alleen naar bed gaan als je moe bent

neem je melatonine in,ik moet dat ook de rest van mijn leven

helaaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zou ik het houden bij melatonine. Dit is namelijk geen slaapmiddel, maar een hormoon dat je lichaam zelf ook aanmaakt om in slaap te komen. Je wordt er dus, zoals je weet, wat vermoeider van. Je raakt hier dus niet 'verslaafd' aan en kan ook prima slapen zonder melatonine.