Migraine hoeft niet gerelateerd te zijn aan voedingsproducten. Veel meer oorzaken krijgen de schuld. Was het genetisch overgedragen door ouders, is het gekoppeld aan spanning. Migraine is ingewikkeld. Soms denk ik dat ik altijd migraine onder de leden heb en dat ik dankzij mijn normale psychische werkinspanning de migraine onderdruk. Dat verklaart ook dat als mijn werkdruk wegvalt en mijn lichaam naar ontspanning gaat, de migraine de kans krijgt om de kop op te steken. De weekendmigraine is hierin bekend. Migraine is bij mij dus niet het bijverschijnsel van stress maar het ontbreken aan een bepaalde spanning als ik in het weekend ontspan. Gedurende de 40 jaren waarmee ik ermee bekend ben, heb ik vanuit een gezonde benadering geprobeerd om de migraine een plek te geven. Ik heb er veel te lang tegen gevochten. Nu accepteer ik het en dankzij de goede medicatie (immigran) kan ik het voorblijven. Ik voel het aankomen en voordat het problemen geeft, neem ik iets in. Dat heeft mijn kwaliteit van leven heel erg verhoogd en heb nooit meer van die heftige aanvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Migraine ontstaat doordat de samenwerking tussen bloedvaten en zenuwbanen in de hersenen tijdelijk verstoord raakt. Aanleg speelt hierbij een rol. Waarom de een zelden een aanval heeft en de ander heel vaak is niet bekend. Meestal is er geen duidelijke aanleiding. Soms ontstaat een aanval na lang of juist uitslapen, te kort slapen, een nachtdienst, na vasten of na stress. Vrouwelijke hormonen hebben invloed op de migraine. Sommige vrouwen krijgen steeds migraine rond de menstruatie. Bij gebruik van de anticonceptiepil kan de migraine verergeren of juist verminderen. Tijdens de zwangerschap kunnen de klachten verminderen. Na de overgang blijkt de migraine bij een kwart van de vrouwen te verminderen; bij de helft verandert er niets; bij een kwart neemt de migraine zelfs toe.

Bepaalde stoffen in voedingsmiddelen kunnen de aanvallen uitlokken, bijvoorbeeld smaakversterker (in chinese en kant- en klaargerechten), sulfiet (in wijn), nitraat (in bleekselderij, andijvie, spinazie, sla, venkel, koolrabi, spitskool, chinese kool en rode bieten) en aspartaam (kunstmatige zoetstof).

Het KAN dus soms door voedsel worden uitgelokt, maar voesdel is niet de primaire oorzaak van migraine. Eigenlijk weten we nog steeds niet precies hoe en waarom het ontstaat. Als het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen voor jouw helpt, moet je daar zeker gebruik van maken maar er is geen 'trucje' dat voor iedereen opgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ tja niets aan toe te voegen, was ook zo'n migraine patient tot op zekere leeftijd het afnam..klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder had hier in hele erge mate laste van. drop triggerde een aanval.
overigens is het na jaren klooien is het aantal aanvallen en de heftigheid ervan enorm afgenomen door behandeling van de chiropractor! mocht je er dus last van hebben zou ik het zeker een keer uitproberen. (er zijn meer mensen die er baat bij hebben gehad) chiropractor houdt zich bezig met het zenuwstelsel (verstoring zenuwbanen dragen bij aan migraine) http://www.chiropractie.us/chiropractie-hoofdpijn.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en natuurlijk een plusje voor marleen :)
Een soortgelijke vraag is eerder gesteld. Misschien heb je wat aan de antwoorden.
http://www.goeievraag.nl/vraag/migraine-aanval-bepaalde-soorten-voedsel.97534
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierover zijn de deskundige het niet eens. ik heb zeer ernstige aanvallen van Migraine gehad. Tijdens mijn zoektochten naar oorzaken kwam ik er achter dat chocola voor mij een tricker was. Ik gebruik nu dagelijks Sandomigran en zorg geen chocola te gebruiken. Hiermee zijn mijn aanvallen volledig verdwenen.
Ik zeg niet dat dit voor iedereen werkt. Het is wel de moeite waard om een zoektocht te starten naar jouw trickers. Jij bent de enige die dit kan doen.