Wat is de oorzaak van ijlen bij hoge koorts, en heeft dit nut?

een van mijn kinderen kan tijdens het ijlen wartaal uitspreken en in paniek zijn. vervolgens weet ze hier niets meer van, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

Wanneer koorts heel hoog is, tast het ook de hersenen iets aan. De hitte is zo hoog dat eiwitten in cellen bijna gaan 'koken'. Dat kan leiden tot ijlen of stuiptrekkingen.

Geen paniek, dat hoort nu eenmaal bij hoge koorts. Zorg dat de koorts niet uren boven de 40 graden komt. Tot de 40 graden is niet direct nodig om het te onderdrukken, want het lichaam is gewoon bezig de rommel op te ruimen.