Als ik een laag gevoel van zelfwaardering heb, hoe kan ik dit verbeteren?

Toegevoegd na 27 minuten:
Dus als je een laag gevoel van zelfwaardering / eigenwaarde hebt, wat kan je daaraan doen om het te verbeteren?

Is het een kwestie van (bepaalde) activiteiten?
is het (mede) een mentale kwestie?
Helpt het om veel voor anderen te gaan doen?
Misschien speelt zelf-acceptatie ook nog een rol?

Het zijn maar een aantal "voorzetten" voor antwoorden, uiteraard is ieder antwoord welkom dat licht werpt op de vraag hoe je kunt werken aan je gevoel van zelf-waardering (je kunt in dat geval gaan werken aan je "gevoel van waardering", of: aan je zelf(!), vooral voor het laatste zou ik graag een aantal ideeen zien).

Toegevoegd na 2 dagen:
(Wat warschijnlijk niet helpt, is: geen werk, en nauwelijks vrienden/kennissen/sociaal netwerk...)

13 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
amigo
13 jaar geleden
Ik hoopte op een toevoeging over de lage zelfwaardering.
Sommige mensen hebben ALLEEN op het werk, andere juist op straat, of bij vrienden.
Het kan gaan over: hoofdzakelijk uiterlijke dingen, of juist een tekort aan zelfvertrouwen over houding/uitstraling of spreekvaardigheid etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mion, wanneer het echt erg is omvat het vaak alle levensterreinen..

Het beste antwoord

Gevoel van zelfwaardering hangt samen met wat je doelen en waarden zijn in het leven en of je die voor jezelf bent nagekomen en hebt nageleefd. Wanneer je je doelen en waarden naleeft voel je je zelfverzekerd, je voelt je een waardig persoon in de maatschappij. Kijk je naar wat anderen hebben? Wat anderen om je heen hebben bereikt? Of hou je je bezig met je eigen waarden en doelen nastreven. Gevoel van eigenwaarde wordt vergroot wanneer je een leuke baan hebt, waar je op je plek bent en je talenten (kwaliteiten) kunt benutten. Aan het eind van de dag, onderweg naar huis, voel je je een sterk en onmisbaar persoon. Dit werkt uitstekend voor je zelfwaardering.

Naast bovenstaande is het van belang om inspirerende, positieve mensen om je heen te hebben. Zijn er mensen om je heen die zichzelf hoger plaatsen dan jij om wat voor reden dan ook? Denk aan uiterlijk, carrière of relatie. Stop dan met die mensen om te gaan of neem wat afstand. Jij bepaalt met wie je omgaat en uit welke mensen jou sociale contacten bestaan. Het is bevorderend om met mensen om te gaan die het goed doen in het leven, en die daarnaast ook openstaan voor anderen en jou een prettig/ welkom gevoel kunnen geven.

Ik denk dat dit een aantal factoren zijn om over na te denken; die jou wellicht kunnen helpen met je ‘zelfwaardering’.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je zet er verder helemaal niks bij dus dat maakt het heel algemeen.

Algemeen antwoord is dan:

Maak elke dag een lijstje wat je positief vond aan je dag én aan jezelf. dwing jezelf om elke dag iets te bedenken.

Zet het in een dagboek en lees dat regelmatig door
13 jaar geleden
Als het echt erg is kun je naar je huisarst. Die geeft je dan een doorverwijzing voor gesprekken.

Dat heeft mij geholpen want het gaat veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga gewoon door met wat jezelf denkt wat goed is.
Jij hebt toch steeds jouw ideeen,en die zijn van nature goed.
Ga daar mee door.
Misschien zijn er velen die jou wel waarderen maar dit niet direct uiten.
Ik zou gewoon doorgaan met wat je bent.
En dat weet je zelf het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jammer dat je zo'n laag beeld hebt van jezelf.
Kijk je wel eens in de spiegel? Wat zie je dan voor vriendelijke en mooie dingen? Je ogen, je haar, kuiltjes in je wang misschien? Een gezond lichaam, verzorgd uiterlijk, leuke kleding, mooie handen?

En als je je vriendin vraagt hoe die jou zit, wat antwoordt ze dan? Het is jouw vriendin omdat jij JIJ bent.

Om te beginnen elke dag beginnen om in de spiegel iets aardigs tegen jezelf te zeggen. Voorlopig elke dag hetzelfde: ik ben vriendelijk en ik zie er leuk uit. Of zoiets.

Dan op naar de bibliotheek. Kijk eens of je een van deze boeken, of meerdere, kunt vinden? Anders mogelijk op Marktplaats of in de winkel. Je bent het waard om ze te lezen. Ze leren je een beter zelfbeeld te krijgen en zelfvertrouwen te krijgen.
http://www.amerigo.nl/ow/zelfonderzoek/zelfvertrouwen.html

Als dit daarna nog heel diep zit bij je, vraag dan eens een verwijzing voor het Riagg of voor een psycholoog. Gewoon praten en ontdekken waarom je zo over jezelf denkt.

Het zou jammer zijn dat je je leven zo voorbij laat gaan, in een zelfbedacht concept van onzekerheid. Want als mensen je hier zouden leren kennen, dan ontmoeten ze zeer waarschijnlijk een aardige meid, een prima mens.
Niks mis mee. Alleen jijzelf vindt dat je spiegelbeeld anders zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staan al heel wat goede tips en adviezen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/jezelf-mooi-leren-vinden.90735
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortom, je houdt niet van jezelf. Misschien wel van anderen maar van de belangrijkste persoon niet: jezelf.

Waarschijnlijk ben je zo geworden omdat je vaak de grond bent ingeboord door anderen en misschien zelfs ook wel door je ouders.
Anderen hebben zich belangrijker gemaakt voor zichzelf, met als gevolg dat jij ze ook belangrijker bent gaan vinden.

Stop met het richten van jou aandacht naar anderen toe. Ze zijn niet belangrijker en daarin ook geen voorbeeld.
Richt je aandacht naar jezelf en doe de dingen voor jezelf. Geef jezelf de complimenten, ipv wachten tot anderen die geven. Ga jezelf NIET de grond in boren en jezelf afkraken, dat doen anderen al teveel.
En bovenal: leer jezelf lief te hebben; ga van jezelf houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarde die je hebt, is de waarde die je jezelf toedicht. Zelf heb je jezelf aangeleerd dat je van minder waarde bent. Dat heeft natuurlijk een oorzaak maar de kunst is je te richten op de toekomst. Ga voor jezelf na of de lage zelfwaarden die je hebt, ook echt zo zijn en of je je ernaar gedraagt. hele grote kans dat jouw gedachten over jouw waarden helemaal niet kloppen. Dan is het toch eeuwig zonde dat je zo slordig met jouw talenten om gaat. Het bizarre is dat je het zelf doet. Als je accepteert dat je zelf verantwooordelijk bent voor de gevoelens, dan kun je ook verantwoording nemen voor de stappen erna om te willen veranderen. Ga niet vechten met het negatieve gevoel van zelfwaarde maar geef jezelf de werkelijke waarde die je hebt en bent. Je bent erg waardevol dus maak jezelf niet onnodig klein. Doe dit niet alleen maar kijk of je er een coach voor over hebt. Het is een klus en het levert veel rust op als je anders in dit leven staat. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat mij persoonlijk veel zelfwaardering/vertrouwen heeft gegeven is andere mensen helpen. wanneer zij jou "bestaan" erg waarderen zul je jezelf ook gaan waarderen.

sterkte en succes!:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf best wel een laag zelfbeeld gehad, nu gaat het stukken beter, dankzij Cognitieve Gedragstherapie.

Ik kreeg de opdracht om elke dag 1 positief iets op te schrijven over wat ik deze dag deed. Op een gegeven moment hoefde dat opschrijven niet meer en ging ik vanzelf meer de positieve dingen zien.

Verder heb ik geleerd dat ik nú tevreden mag zijn met. Ik hoef daarvoor niet te wachten tot ik bijv. afgevallen bent/er beter uit ziet/meer geld hebt.

Ook is het goed om niet alle kritiek superserieus te nemen. Ik luister naar kritiek, kijk of deze klopt en doe ermee wat ik denk dat goed is. Soms worden dingen wat lomp gezegd of menen mensen iets niet.

En tot slot is het belangrijkste wanneer je een laag zelfbeeld hebt: je niet meer continu met anderen vergelijken. Ik ben ik en ik hoef niet iemand anders te zijn. Ik hoef geen kopie van 'perfecte' anderen te zijn.

Bovenstaande heeft mij heel erg geholpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja, je hoeft het anderen niet altijd naar de zin te maken. de ander en jij staan op gelijke hoogte. mijn mening is even waardevol als die van een ander.

Toegevoegd na 2 dagen:
reactie op je toevoeging: Ik ken genoeg mensen met een superlaag zelfbeeld terwijl je denkt: waarom in vredesnaam? Bijvoorbeeld mensen die knap zijn, intelligent en een goed karakter hebben, en veel vrienden, maar toch laag over zichzelf denken. Dus er is geen casuaal verband tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfwaardering en zelfacceptatie zijn nauw aan elkaar verbonden...de manier om jezelf te accepteren is eerlijk zijn naar jezelf, kijken, en vooral niet oordelen....aan elk mens is wel iets op te merken, je bent niet meer of minder dan een ander!!! Als kind van het universum, klinkt zweverig is het niet, maar ben je gewoon goed zoals je bent. En ik weet dat het moeilijk is om jezelf te waarderen, en om geen bevestiging aan anderen te vragen, maar in feite ben je alles al, en als je lief naar jezelf bent, kun je daarin ook de waardering meer voelen. Het jezelf afbreken is makkelijk, ga de uitdaging maar eens aan om lief te zijn voor jezelf. Begin elke dag met een lach, en een inspirerende gedachte bijvoorbeeld; ik ben goed....je zult zien als je dat een paar maal gedaan hebt, ook al heb je geen zin en zie je het nut er niet van in, dan ga je je toch anders voelen....Veel kracht mooi mens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je hoe leuk het is als je zomaar een glimlach krijgt, of zomaar iemand je helpt met het dragen van je boodschappen, of als er iemand opstaat in de bus voor je...

Een paar voorbeelden die goed doen aan/voor de medemens, zo kan jij/ik je voelen door simpele handelingen.

Zelfacceptatie moet groeien, doe het stap voor stap en (klinkt misschien gek) maar ga voor de spiegel staan en monter jezelf op..ik kan je een voorbeeld geven.

Toen ik op de middelbare school zat was mijn zelfbeeld ook niet je van het, dat met de spiegel heeft mijn leven verandert, ik had een werkstuk, mondeling, wat niet mijn sterkste kant was, ik ben zo dag in dag uit gaan oefenen voor de spiegel tot ik het zonder spiegel kon.

Geef jezelf af en toe een (op)waardering voor je zelfvertrouwen.