Waarom denken sommige mensen dat hun gezondheid geschaadt wordt door elektromagnetische straling?

Er zijn een aantal mensen die hun gezondheidsklachten verwijzen naar de elektromagnetische straling in de lucht (bijv. www.stopumts.nl ). Echter zijn dit vaak mensen die zelf niets afweten van de fysische eigenschappen van dit soort straling (zijn nooit mensen die technische of theoretische natuurkunde gestudeerd hebben en die er dus daadwerkelijk iets vanaf weten). Hoe kunnen zij dan terwijl je straling niet kan zien, het de schuld geven van al je gezondheidsklachten? Gaan ze er gewoon domweg vanuit? Of moeten ze zo snel mogelijk opgenomen worden in een inrichting?

Toegevoegd na 12 minuten:
Even een correctie.. Buiten het feit dat sommige mensen denken dat je er kanker van krijgt en sommige weer niet. Als iemand last heeft van bultjes of wat dan ook, hoe kan zo'n persoon dan zeggen dat het door elektromagnetische straling komt en waarom niet van iets anders? Dat bedoel ik eigenlijk met mijn vraag.

Toegevoegd na 54 minuten:
Even nog een correctie voor de duidelijkheid. Ik wil niet weten of elektromagnetische straling schadelijk is. Ik wil alleen weten hoe het komt dat mensen elektromagnetische straling de schuld kunnen geven van hun vaak algemene klachten terwijl het iets is wat je niet kan zien, niet kan ruiken, niet kan voelen etc. etc. Daarom heb ik het ook onder de categorie psyche gezet en niet onder natuurkunde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Soms is er weer eens een bericht in de media dat elektromagnetische straling niet goed voor je is en eventueel kanker kan veroorzaken. Dit soort berichtgeving stimuleerde angsten bij de mens (bij sommige mensen). Het maakt niet uit hoeveel berichten in de media zeggen dat de straling niets geen kwaad doet, of hoeveel instanties dit beamen, de angst zit dan al in de mens. Angsten zijn hele moeilijke emoties welke moeilijker te relativeren is. Angsten blijven veel langer hangen dan positieve berichtgeving.

De media verdient dan ook het meeste geld door de angsten van de mens te stimuleren. Zulke berichten worden het meest gelezen, denk hierbij aan terrorisme, aan epidemieën, aan spitsalarmen, weer alarmen, enzovoort. Dat er een baby olifantje wordt geboren vinden de meeste mensen weer typische telegraaf berichtgeving. Kennelijk willen ze niet anders, kennelijk willen ze hun eigen angsten bevestigd zien in de media en bij hun vrienden en kennissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het geen toeval kan zijn dat sinds er zoveel mobiele telefoons zijn er meer mensen tumoren en kanker krijgen. En dat mensen die dichtbij een zendmast wonen 3 keer meer kans hebben op kanker dan iemand die er niet bij in de buurt woont.

Toegevoegd na 14 minuten:
Nav je aanvulling
Het is altijd moeilijk om de oorzaak van een ziekte zoals kanker vast te stellen
je hoeft niet perse te roken om longkanker te krijgen maar waar komt het dan vandaan?
Het is alleen raar dat er in de stralingsgebieden meer kanker voorkomt dan in stralingsvrije gebieden.
Ik heb dit gelezen en ga even zoeken naar dat stukje.

Toegevoegd na 18 minuten:
In de eerste vijf jaar, van 1994 tot 1999, zijn bij groep A 18 nieuwe kankergevallen geconstateerd. Oftewel, 18/320 = 5,63% van de mensen (1 op 18) uit groep A krijgt kanker in die vijf jaar Bij groep B zijn 16 nieuwe kankergevallen geconstateerd, Oftewel, 16/647 = 2,47% van de mensen (1 op 40) uit groep B krijgt kanker in die eerste vijf jaar.
Gedurende de eerste vijf jaar na plaatsing van de GSM zendmast blijkt dat de mensen die in de buurt van de zendmast wonen dus ruim twee keer (2,24x) zo vaak kanker gekregen hebben als de groep mensen die wat verder weg woont.

In de tweede periode van vijf jaar, van 1999 tot 2004, zijn bij groep A 13 nieuwe kankergevallen geconstateerd. Oftewel, 13/320 = 4,06% van de mensen (1 op 24) uit groep A krijgt kanker in die vijf jaar Bij groep B zijn 8 nieuwe kankergevallen geconstateerd, Oftewel, 8/647 = 1,24% van de mensen (1 op 80) uit groep B krijgt kanker in die vijf jaar.
Gedurende de tweede periode van vijf jaar blijkt dat de mensen die in de buurt van de zendmast wonen dus ruim drie keer (3,27x) zo vaak kanker gekregen hebben als de groep mensen die wat verder weg woont.

Percentage van bevolking dat kanker krijgt
Periode <400m van basisstation >400m van basisstation Factor Significantie
1994 - 1999 5,63 % 2,47% 2,24x vaker bij <400m p<0,05
1999 - 2004 4,06 % 1,24% 3,27x vaker bij <400m p<0,01
Lees verder (Duits) of lees de korte vertaling bij Stichting Milieuziektes (zie onderaan pagina).
Een presentatie waar de cijfers gepresenteerd worden vindt u hier: Naila Presentatie

ik heb niet alles hier neergezet omdat ik niet meer tekens had voor de rest zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn lieve min-naar is weer actief
ronron1212
13 jaar geleden
Nee maar de universiteit in wageningen heeft wel aangetoond dat bomen en planten verkleuren dood gaan en rare aangroeingen krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grote hoeveelheden kanerpatienten is eerder te wijten aan een tekort aan selenium. Nederland woont op een seleniumarme grond en door een tekort van deze antioxidant kan kanker zich sneller ontwikkelen
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, dat is nog lang niet aangetoond - dat is slechts wat je in de populaire pers leest. Een deel van de twijfelachtige punten aan dat onderzoek kun je hier lezen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gevaar-wifi.108321
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die geven ze de schuld omdat ze denken dat het daar vanaf komt {bewezen}
natuurlijk kan iets anders ook de oorzaak zijn maar ze denken {en terecht} meteen aan de straling waar ze aan blootgesteld worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat jouw tenen krom staan heeft dan niets met straling te maken hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Yvonne Je moet je niet zo druk maken, dat jij daar heel erg mee bezig bent, vanwege je studie, dat wil niet zeggen dat mensen die daar minder of geen verstand van hebben gek zijn en opgenomen moeten worden. Hier zal je nog wel vaker tegenaan lopen.
Er is een significant verschil aan de hoeveelheid gevallen van kanker die in de buurt wonen van hoogspanningskabels dan mensen die er ver vanaf wonen.

Draadloos internet is ook onderzoek naar gedaan, in zeer hoge straling is dit ook schadelijk.

daarnaast geef je zelf al antwoord op je vraag en hebt hier een duidelijke mening over.

Als jijzelf al een suggestief antwoord geeft op een vraag waarom stel je ons dan een vraag hierover? blijkbaar heb je je mening al gevormd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen vertrouwen de wetenschap en de overheid niet. Ze zien in veel zaken een samenzwering. Dat is wel enigszins begrijpelijk, want het is voorgekomen dat normale gebruiksvoorwerpen in het verleden na lange tijd als schadelijk zijn gekenmerkt. Denk maar aan bepaalde soorten spaanplaat of asbesthoudende materialen.
Er is nog steeds niet onomstotelijke aangetoond dat GSM straling schadelijk is voor de mens. Maar aangezien ze niets en niemand meer vertrouwen bedolven ze het internet met hun gekleurde informatie. Dan krijg je vanzelf volgers. Op die manier is een vaccinatieprogramma tegen baarmoederhalskanker bij meisjes de mist ingegaan. Het internet heeft niet alleen maar voordelen. Je moet ook zelf blijven nadenken.
13 jaar geleden
Juist doordat je er niets vanaf weet, komt het gevaarlijker over dan het is.

Als je niets van het onderwerp afweet, hoort je slechts het woord 'straling'. Dat woord ken je van bijvoorbeeld radioactieve straling, die wel degelijk heel gevaarlijk kan zijn, en die vanwege dat gevaar ook regelmatig uitgebreid in het nieuws is geweest. Als een mobieltje "straling" uitzendt, en radio-actief uranium ook - en als de straling van uranium levensgevaarlijk is - nou, dan is het toch logisch, dat ook de straling van het mobieltje levensgevaarlijk is?

Je moet inhoudelijke kennis van zaken hebben om in te zien dat deze redenering niet opgaat.

--

Verder zijn er ook flink wat onderzoeken gedaan, die aanvankelijk een verband leken aan te tonen tussen bijvoorbeeld hoogspanningskabels en leukemie. Een bekend voorbeeld dateert uit de jaren 1970, toen twee Amerikaanse leukemie-artsen iets deden dat voor die tijd heel bijzonder was: ze kwamen uit hun ivoren toren, en gingen bij hun patiëntjes thuis op bezoek.

Tijdens die bezoeken viel het ze op, dat er wel heel veel patiëntjes waren, die vlak bij een hoogspanningsleiding woonden. Ze gingen eens turven, en er leek een verband te zijn.

Zoals dat gaat in de wetenschap, vroegen ze toestemming aan hun ziekenhuis om dit eens wat grondiger uit te zoeken. Ze kregen die toestemming, en gingen echt meten. En wat bleek: er was daadwerkelijk een verband: hoe dichter bij een hoogspanningsleiding je woonde, hoe groter de kans dat je leukemie kreeg!

Dit was opzienbarend, en er ontstond veel onrust. Dit onderzoek kwam in alle kranten terecht - en dit is het onderzoek op basis waarvan het huidige bijgeloof is ontstaan.

Want: in werkelijkheid ging het onderzoek natuurlijk verder, nu er zo'n onrustbarend resultaat was gevonden.

Na dit nog relatief eenvoudige en goedkope onderzoek, werd er nu meer geld uitgetrokken, om een grondiger onderzoek uit te kunnen voeren. Daarin werd ook het voltage meegenomen, en werden metingen gedaan van de veldsterkte binnenshuis.

En wat bleek: nu verdween het verband als sneeuw voor de zon! Veel van die hoogspanningsleidingen bleken al 25 jaar niet meer in gebruik te zijn!

Dit was een raadsel. Want aan de ene kant was aangetoond dat je een hoger risico op leukemie had als je dichtbij een hoogspanningsleiding woonde, aan de andere kant bleek het niet uit te maken hoeveel spanning er op die hoogspanningsleiding stond, en of die hoogspanningsleiding wel in gebruik was...

(Oplossing: lees reactie hieronder.)
Cryofiel