Wat is het verschil tussen een verte bril en een leesbril?

Ik las namelijk op deze website hierover: https://www.zeiss.nl/vision-care/beter-zien/help-me-kiezen/alles-over-veraf-en-leesbrillen.html klopt die informatie wel? En zit er dus werkelijk een verschil tussen een vertebril en een leesbril? Zoja wat is het verschil? Is een vertebril een normale bril en geen leesbril? Hoe zit het precies?

10 maanden geleden
in: Optiek
1.9K

Het beste antwoord

Een vertebril en een leesbril zijn beide correctieve brillen die worden gebruikt om verschillende soorten zichtproblemen te corrigeren. Het belangrijkste verschil tussen de twee heeft te maken met de afstand waarop ze het zicht verbeteren.

Een vertebril, zoals de naam al aangeeft, is bedoeld om het zicht te corrigeren voor veraf gelegen objecten. Mensen die bijziendheid (myopie) ervaren, hebben moeite met het scherp zien van objecten op afstand, zoals verkeersborden of het bord in een klaslokaal. Een vertebril compenseert dit door de nadruk te leggen op correctie voor veraf gelegen objecten, waardoor ze duidelijker zichtbaar worden.

Daarentegen is een leesbril speciaal ontworpen om het zicht van mensen met presbyopie te verbeteren. Presbyopie is een veelvoorkomend oogprobleem dat optreedt naarmate we ouder worden. Het treedt op wanneer de natuurlijke flexibiliteit van de ooglens afneemt, waardoor het moeilijker wordt om objecten dichtbij scherp te stellen, zoals bij het lezen van boeken, kranten of computermonitoren. Een leesbril compenseert dit door extra positieve lenskracht te bieden voor nabij zicht.

Samengevat is het verschil tussen een vertebril en een leesbril dat een vertebril is ontworpen om zichtproblemen op afstand te corrigeren, terwijl een leesbril is bedoeld om zichtproblemen van dichtbij te corrigeren.
10 maanden geleden