Werken de methodes om van je leesbril af te komen?

Volgens onderstaande website kun je je ogen dusdanig verbeteren dat je geen ouderdoms bijziendheid meer heb. Maar is dat echt te voorkomen?

https://www.ogenschool.nl/leesbril-ouderdoms-verziendheid/

een jaar geleden
in: Optiek
1.4K
LeonardN
een jaar geleden
Nee. En als ze het wel zou werken zouden ze binnen no-time met medisch/wetenschappelijke claims komen. https://www.ogenschool.nl/disclaimer-eye-tools/
"Er is geen enkele medische claim voor het gebruik van Eye-Tools."
liveisgreat
een jaar geleden
we hadden zo'n 30 jaar terug een oogarts in Gent die je oogoefeningen liet doen en je een bepaalde manier van eten aanraadde, voedingssupplementen adviseerde etc. Mijn toenmalige studievriendin verbeterde haar zo haar zicht van een -5 naar -3. Ik was toen nog een stuk jonger, dus kan niet getuigen over mensen die er gingen voor oogproblemen door ouder worden.
Ik denk echter dat ik het lichaam niks op zich staat. O.m. het boekje "kruiden voor huid, nieren en ogen" gaat hiervan uit, maar ook accupuncturisten, Chinese geneeskunde, holistische artsen enz.
Met andere woorden: oogoefeningen zijn goed voor je ogen, maar nog beter is het m.i. om het globaler aan te pakken en te checken of er een verband kan zijn met iets anders in je lichaam. En ook bv te kijken welke voeding/welk gedrag etc. goed/minder goed is voor je zicht.

Antwoorden (2)

het is niet mogelijk om je ogen zodanig te trainen dat je je bril weg kunt gooien. Ontspanningsoefeningen kunnen een minimale verbetering van het zicht opleveren, met de nadruk op kúnnen. Die verbetering zal dan echter zo gering zijn dat het in brilsterkte niet uit zal maken.
een jaar geleden
Of het voor iedereen met ouderdoms-bijziendheid ook werkt, betwijfel ik. Mogelijk geeft het iets verbetering.

Maar er zijn tegenwoordig ook veel jongere mensen die een leesbril gebruiken terwijl ze die eigenlijk niet nodig zouden hebben als ze beter met hun ogen om zouden gaan. Ik gebruik zelf geen bril, maar heb ook regelmatig dat ik tekst (in boek of op scherm) niet goed kan lezen. Wel eens een bril geprobeerd, en ja dat werkt. Maar gewoon op dat moment niet willen lezen en in plaats daarvan op tijd naar bed, of overdag eerst een half uur in de tuin werken of een rondje met de hond wandelen: daarna kan ik ineens dezelfde tekst zonder bril prima lezen. Conclusie: de bril werkt maar is eigenlijk niet nodig.

Net als de rest van je lichaam hebben ook je oogspieren af en toe rust en ontspanning nodig. In deze tijd van schermpjes en telefoons gebeurt dat denk ik te weinig bij veel mensen. Zie (een deel van) de oefeningen van de ogenschool als een soort fysiotherapie voor je oogspieren. Net als bij echte fysiotherapie geldt: het werkt, maar alleen als de oefening past bij de oorzaak van de klachten. Pijn in de nek kan veel oorzaken hebben, daar kun je ook niet elke willekeurige oefening of massage zinvol voor inzetten. Zo werkt het bij je ogen ook. Afhankelijk van de reden waarom iemand een leesbril gebruikt, kun je die wel of niet vervangen door oefeningen en bewust letten op verlichting, vermoeidheid etc.
een jaar geleden