Waarom kan ik met een plusbril beter op afstanden kan zien dan zonder bril?

Voor tv kijken of buiten zie ik beter met een +3 of een +3,5 bril dan zonder bril, terwijl ik eigenlijk zou moeten verwachten dat daar een - bril voor nodig is. Voor krantlezen heb ik (ruim) +5 nodig.

een jaar geleden
in: Optiek
1.8K
erotisi
een jaar geleden
Er is variatie in de afstand die geldt voor bijziendheid . Normaal ligt dat op 30 cm, maar bij jou op mogelijk 3 meter vandaar dat dan een plusbril ook nog werkt.
corzijlstra
een jaar geleden
Ik ben niet bijziend. Ook veel verder zie ik beter met een plusbril, b.v. de huizen tegenover mijn woning.

Antwoorden (1)

Mensen met ideale ogen kunnen met ontspannen accommodatie-spieren scherp zien op afstanden van pakweg meer dan 10 meter.
Om dichterbij scherp te zien spannen zij hun spieren rond de ooglens (onbewust) aan zodat die iets boller gaat staan. Zo kunnen zij ook een krant lezen zonder daar een leesbril voor nodig te hebben. De ooglens laat zich vervormen hetgeen +2 dioptrieën “leesadditie” op kan leveren.

Bij oudere mensen gaat dat vervormen van de ooglens wat lastiger, en vroeg of laat ga je een leesbril gebruiken. Eerst kun je met +1 toe, later kan dat nog wat meer worden.

Als u voor krantlezen ruim +5 nodig hebt, laten we zeggen +5,5 , dan zijn 2 eenheden daarvan een normale leesadditie, en de overblijvende +3,5 die u voor vér zien gebruikt lijkt mij dan vanwege de afwijking in de ooglengte van uw ogen ten opzichte van een ideaal oog.
Mensen met plus sterkte hebben zeg maar een van voor naar achter iets te kort oog en zijn daarmee vérziend, en mensen met min sterkte een iets te lang oog. Deze mensen zijn bijziend.

U bent vérziend, en aan een bril met min glazen heeft u helemaal niets. Vérziende mensen zijn gebaat bij een bril met plusglazen, óók voor veraf echt scherp zien. Zie de bron https://oogheelkunde.mumc.nl/het-verziende-oog van het Maastricht UMC.
En voor leeswerk moet voor iedere wat ouder wordende mens de zgn. “leesadditie” er nog bovenop. Een soort plustoeslag die niemand aanvraagt en die men toch vroeger of later ontvangt!

Ik heb zelf min glazen, en draag buitenshuis altijd een bril. Maar voor de kleine lettertjes in de supermarkt hoef ik geen leesbril: ik kijk met mijn bijziende ogen gewoon even over mijn bril heen.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Die bron legt mi niet uit waarom je ook beter ziet veraf met plusglazen. Hoe zie jij dat?
Bordensteker
een jaar geleden
Dat klopt. Ik grijp daarvoor naar een bron waar dit wél uitgelegd wordt. Daarbij ontkom ik er niet aan de relevante zinnen uit hun verband te rukken; het hele verhaal vind je mét afbeeldingen in https://www.oogartsen.nl/brilsterkte/verziendheid-hypermetropie/ . In paragraaf 3b staan de volgende zinnen (maar met de volledige uitleg hier even weggelaten): “Een normaal oog hoeft niet te accommoderen bij het kijken in de verte (op afstand). Bij mensen met een hypermetropie valt het beeld achter het netvlies waardoor dit beeld onscherp wordt. […] Door te accommoderen worden de beelden op afstand, die achter het netvlies vallen, door de eigen ooglens naar voren verplaatst en waardoor ze terecht komen op het netvlies. […] Hierdoor kunnen ze toch een scherp beeld krijgen zonder een brilcorrectie, zowel bij in de verte kijken als bij dichtbij kijken. In tegenstelling tot een normaal oog, vindt er bij een jong hypermetroop oog dus wél accommodatie plaats bij het kijken in de verte.”
Bordensteker
een jaar geleden
Het verziende oog moet dus al moeite doen om veraf te presteren wat een normaal oog zonder zulke inspanning doet! Maar mét die extra moeite kan het voor veraf altijd nog beter presteren dan dichtbij. Trewijl ook voor veraf moeiteloos scherp zien een plusbril al gewenst is. In 3c staat o.a.: “Neemt het accommodatievermogen nog verder af, dan wordt het beeld op afstand óók wazig. In dat geval is bij het op afstand kijken een bril- of contactlenscorrectie met een positief glas nodig om de lichtstralen op het netvlies te laten vallen.” In 4b staat o.a.: “Neemt de leeftijd verder toe, dan neemt de gezichtscherpte, naast dichtbij, ook in de verte af. Er ontstaan dus eerder klachten bij het lezen dan bij in de verte kijken. Vandaar dat men wel eens zegt: “verzienden zien veraf beter dan dichtbij”. Maar zij krijgen dus ook problemen met verzien, afhankelijk van de leeftijd en de mate van de hypermetropie.”
erotisi
een jaar geleden
ok, begrijp ik het goed dat je (in sommige situaties?) de onderverdeling verziend en bijziend meer moet lezen als een onderscheid +glazen/ogen en -glazen/ogen? Waarbij in beide gevallen er zowel voor veraf als dichtbij problemen zijn , maar dat die in geval van -glazen/ogen door accommodatie beter gecorrigeerd kan worden zodat deze vorm niet zo problematisch is?
Bordensteker
een jaar geleden
Daar is wel wat voor te zeggen.
De term ‘verziend’ is eigenlijk onjuist. Hij wordt gebruikt voor een oog dat eigenlijk al een plusglas in de bril behoeft om in de verte scherp te kunnen zien met een ontspannen ooglens. Zolang dat oog jong is, kan die mens voor de afwijking van dat oog (zonder al gebruik te maken van een bril) corrigeren door voortdurend de ooglens wat boller dan de natuurlijke ruststand te vervormen. En voor dichtbij moet er dan nog wat meer door die ooglens worden geaccomodeerd. Verziendheid maakt plusglazen nodig.
Verziendheid hangt samen met een wat te lang oog, al dan niet in combinatie met een iets te platte ooglens. Eigenlijk zou het normale oog verziend mogen heten, en het in de volksmond ‘verziende’ oog heeft feitelijk altijd behoefte aan wat correctie (door accomoderen of door een brillenglas). Het ziet van zichzelf in rusttoestand namelijk op geen enkele afstand écht scherp, tenzij de ooglens boller vervormd wordt. [lees hieronder verder]
Bordensteker
een jaar geleden
Alleen ziet het ‘te lange’ oog op leesafstand nóg minder scherp dan naar het eind van de straat, en daarom is men de term vérziend gaan gebruiken, als tegenhanger van het wél logische ‘bijziend’. “Waarbij in beide gevallen er zowel voor veraf als dichtbij problemen zijn”. Nee, voor bijzienden is dichtbij scherp zien juist minder snel problematisch dan voor mensen met normale ogen, bijzienden kunnen hun bril met minglazen vaak gewoon even afzetten of er overheen kijken. Jammer dan voor de contactlensdragers.