Wanneer ben je slechtziend?

Ben je ook slechtziend als je met lenzen/bril nog iets ziet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
10K

Antwoorden (4)

Je bent slechtziend wanneer je een bril/lenzen nodig hebt om beter te kunnen zien
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vind ik wel een héél brede definitie. Wettelijk al niet correct, maar ook in de praktijk zie je dat deze definitie niet werkbaar is: ik kan zonder bril niet goed lezen en de ondertiteling van de TV niet volgen, of alleen met veel inspanning en 'knijpen'. Ik ben echter totáál niet slechtziend, zou zonder bril zelfs gewoon auto kunnen rijden. Alleen waarschijnlijk hoofdpijn hebben als ik thuis kwam.
Nee, je bent pas officieel slechtziend bij een sterk verminderd zicht. De grens tussen wel of niet slechtziend zijn ligt bij 30% zicht. Als je een bril of lenzen nodig hebt, dan noem je dat in de meeste gevallen gewoon bijziend (bij min glazen) of verziend (plus glazen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn verschillende definities voor. Wettelijk is het geloof ik zo dat je slechtziend bent als je minder dan 30% ziet of een veel kleiner gezichtsveld heeft.

Koninklijke Visio gebruikt deze definitie: “Slechtziend betekent dat je gezichtsscherpte lager is dan normaal, je gezichtsveld is verkleind of je hebt bijvoorbeeld veel last van licht. Als een bril niet meer helpt om goed te kunnen zien ben je slechtziend.”

Meestal wordt pas gesproken van slechtziendheid als een bril niet meer helpt, of in elk geval niet voldoende om min of meer normaal mee te kunnen functioneren. Als iemand zonder bril heel weinig ziet maar met bril of lenzen gewoon kan functioneren (dus ook kan autorijden bijvoorbeeld, de ondertiteling kan lezen op TV, letters op het computerscherm of in een boek) dan zeg je eerder dat iemand "zonder bril heel slecht ziet", maar noem je die persoon niet echt slechtziend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord Lies, duidelijke uitleg +.
Een bril (om in de verte te zien) wordt aanbevolen van een visie van 0,8. Iemand met een visus van 0,8 ziet in de verte 80% van wat een "normaal" oog ziet. Er is dan sprake van een verminderde visie (of verminderd zicht).

Volgens de WHO is er sprake van slechtziendheid vanaf een visus van 0,3. Het oog ziet dan nog maar 1/3 van wat een gezond oog ziet. Bij een normale visie en een ernstig verminderd gezichtsveld kan er ook sprake zijn van slechtziendheid. Het beeld is dan wel scherp, maar er mist een groot deel van het gezichtsveld, af kokerzien.

Overigens moet de visus wel beter zijn dan blindheid. Volgens de WHO is er sprake van blindheid bij een visus van minder dan 0,05 (1/20) bij normaal gezichtsveld, of minder dan 0,1 (1/10) bij een verminderd gezichtsveld.
Sommige blinden kunnen dus nog wel iets zien, maar dat beperkt zich tot hooguit wat wazige kleuren of schaduwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Beste antwoord naar mijn weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je crea