Hoe kan ik zorgen dat ik minder 'moeie' ogen krijg?

Zag al wel wat soortgelijke vragen als de mijne maar niet echt precies dezelfde of met antwoorden waar ik iets aan heb. Vandaar mijn vraag.

Heb al lange tijd erg vermoeide ogen. Opzich geen wallen, maar meer een soort traanogen, alsof ik gehuild heb. Voel me ook best wel moe, hoewel ik wel redelijk goed slaap. Zie verder wel gewoon goed.

Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.6K

Antwoorden (4)

ga eens langs bij de huisarts, die kan je vast helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat je 'computerogen' hebt.
Computerogen krijgt men door vaak en langdurig naar het beeldscherm te turen. Dit is erg vermoeiend voor de ogen, want men houdt de ogen langer open dan goed is. Tijdens het werken met de computer knippert een mens de helft minder vaak met de ogen dan onder "normale" omstandigheden. Indien ogen steeds vaker en langer blootgesteld worden aan dezelfde ongezonde situatie, zullen ze uiteindelijk vermoeid raken en krijg je o.a. tranende ogen.

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen hanteer daarom de "20-20-20 regel": Kijk elke 20 minuten, 20 seconden lang naar een voorwerp op een afstand van 6 meter, hierbij veel met de ogen knipperen. Ook is het mogelijk om elk half uur de ogen 20 seconden volledig te sluiten, dit geeft hetzelfde effect. Geven deze methodes niet genoeg rust voor uw ogen dan is het ook mogelijk om na elke twee uur een pauze te nemen van minimaal een kwartier maar ga dan wel volledig iets anders doen.

Blijven de klachten, ondanks deze maatregelen? Neem dan contact op met uw huisarts of opticien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onverwerkte emoties kunnen ook een grote last zijn op iemands gesteldheid. Je hebt het zelf over een soort van traanogen...
Heb je misschien nog erg veel verdriet in je zitten. Veel pijn en verdriet uit je verleden?

Dit drukt dat momenteel op je, omdat het eruit wil komen. Het verdrukken wordt teveel voor je en je innerlijke zoekt de bevrijding op.
Als dit klopt, dan zal het gaan helpen om eens flink te gaan huilen. Laat het verdriet maar eens los en laat het eruit komen. Het heeft al lang genoeg in je vast gezeten. Het heeft al lang genoeg een grote stempel op je gedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig wordt de oorzaak van droge of tranende ogen vaak gezocht bij het veelvuldig computergebruik. Maar als dit niet de oorzaak is, wat dan wel?
Ook langdurig en ingespannen lezen, stress, verkeerde verlichting, verkeerde brillenglazen of contactlenzen kunnen vermoeide ogen veroorzaken.

En soms ligt het niet aan externe oorzaken, maar zit het in het oog zelf. Dan kun je het beste naar de oogarts.

Wissel computeren af met andere werkzaamheden. Knipper regelmatig met je ogen. Zorg voor goed licht op je werkplek of je boek.

http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/droge_ogen/

http://www.abcgezondheid.be/nl/keyword/vermoeide_ogen/