wat te doen als je ogen afzonderlijk goed werken maar niet samen 1 beeld vormen ?

Ogen werken op zich prima maar links domineert en bij tv kijken merk je het niet maar bijvoorbeeld bij lezen is het een wisseling van links en rechts

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
14.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ogen niet samenwerken zie je dus ook geen diepte. Tijd om een fatsoenlijke oogarts op te zoeken ( en nee, Pearl en Hans Anders zijn géén oogartsen...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@lizzardking, maak in ieder geval een afspraak met een oogarts die samenwerkt met een orthoptist. Het liefst nog in een oogziekenhuis. http://www.orthoptisten.info/home/wat-is-orthoptie-mainmenu.html https://www.orthoptisten.info/home/patientenvoorlichting/scheelzien.html Een bril met ingeslepen prisma's corrigeert de positie van de blikrichting maar lost de achterliggende oorzaak niet op. Een prismabril mag trouwens alleen door een oogarts worden voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel veel mensen hebben een dominant oog. Pas als je er last van hebt, zou ik ernaar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De uitdrukking: je prisma's opeten is algemeen bekend. De opticiën mag ze daarom ook niet voorschrijven. Dit is specialistenwerk.
Mijn advies blijft: maak een afspraak met een oogarts die samenwerkt met een orthoptist.
De orthoptist kan metingen verrichten met behulp van diverse methoden, o.a. door middel van het zgn spinnenwebscherm met de rode lampjes, waarbij de patiënt een bril op heeft met een rood en groen glas.
Zij zijn diegenen die een eventuele achterliggende oorzaak kunnen achterhalen. Wat voor de ene mens geldt, hoeft niet voor een ander te gelden.
Bij voorbaat niets doen, lijkt mij geen optie, dat kan daarna altijd nog.

Het beste antwoord

hoogstwaarschijnlijk heb je een lui oog ( gehad). Dan wordt één oog het voorkeursoog. Daar is op oudere leeftijd niets meer tegen te doen; bij kinderen wordt het goede oog afgeplakt zodat het luie het werk moer doen. De kans is dat je, als je ouder bent, eventueel gaat loenzen. Meestal hebben je ogen overigens enige afwijkingen al gecorrigeerd, je merkt daar niets van behalve als je met één oog kijkt, om het te proberen.
Omdat de hersenen een groot deel van de afwijking zullen corrigeren, zal het meestal wel meevallen, tenzij de afwijking meer dan 30graden wordt. Dan kan je eventueel een oog laten rechtzetten. maar daar heb je meestal maar korte tijd nut van, meestal proberen de hersenen de oude status terug te krijgen en ben je terug op af. Met name voor ouderen helpt de operatie niet, al roepen sommige oogartsen dat ze graag willen opereren. Beter niet doen, is mijn ervaring en die van vele ouderen.Het is een lastige afwijking maar er is prima mee te leven.
Als je eens een keer bij een oogarts komt kan je het bespreken, maar bereid je er op voor dat deze afwijking gewoon bij je hoort en er weinig aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar een opticien gaan om je ogen te laten controleren. Mogelijk heb je een correctie nodig omdat bijvoorbeeld het ene oog beter in de verte kan kijken en het andere oog beter dingen dichtbij kan zien. Met een bril of contactlenzen kunnen je ogen dan beter samenwerken, en jou in alle gevallen een scherp beeld geven.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Lijkt mij een kort en krachtig prima advies. Wel naar een echte opticiën dus. In korte tijd geen verbetering, dan alsnog naar de orthoptist en samenwerkende oogspecialist om de achterliggende oorzaak op te laten sporen.
Ik heb zelf lichte exoforie: mijn ogen willen zeker als ze moe zijn (een beetje) zoals die van Marty Feldman gaan staan: scheel, naar buiten toe.
In het verleden had ik er wat meer last van, met name bij lezen. Lezen van papier, en van een beeldscherm. Toen hoorde ik van een goede oogarts dat er eventueel naar een prismabril gegrepen zou kunnen worden, maar dat het verschijnsel zelf daarmee niet weggaat. Alleen het effect op het zien wordt onderdrukt.
En de neiging tot uit elkaar staan van de ogen kan hier zelfs sterker van worden.
Met oefeningen heb ik mijn oogspieren wat getraind.
Door het wachten op het effect heb ik een aanpassing van mijn brilrecept toen nog even uitgesteld. En vervolgens finaal vergeten!
Tot ik er zes jaar later alsnog behoefte kreeg aan een wat scherpere blik. Mijn ogen voldeden aan de beroepseisen, maar ik merkte als ik tijdens instructie met een jongere collega op stap ging dat die vaak net een tikkie scherper zagen dan ik
En bij de jaarlijkse keuring merkte ik dat het zicht ook iets minder scherp werd, al was het nog voldoende.

Toen ik dus maar eens naar de opticien ging, herinnerde ik me ineens dat ik jaren geleden al op een nieuwe bril was uit geweest.
De nieuwe bril bevalt intussen uitstekend, ik zie scherper dan ooit, en doordat mijn ogen allebei een even scherp beeld hebben (wacht, daarbij speelt ook mee dat ik tegelijkertijd voor achter de pc een aparte computerbril genomen heb, die in principe trouwens wél varifocus is, maar die vervorming en zo spelen voor dit kleine verschil niet echt), merk ik dat ik van dat spontane scheelzien eigenlijk ook geen last meer heb.

Overigens was zowel de oude als de nieuwe ‘gewone’ bril dubbelfocus. ik ben boven de 60, en heb zestien jaar geleden kort varifocus geprobeerd (daarvoor had ik gewoon enkelvoudige glazen), maar vond het erg tegenvallen. Ik ervaar het als nadelige effecten (vervormd beeld, vertekening, en een erg smal leesgedeelte) die je op de koop toe moet nemen allemaal om te camoufleren dat je een leescorrectie nodig hebt!
Dan liever halve maantjes in mijn brilleglazen!

http://beterzienisbeterlezen.nl/visuele-training/prismabrillen/

Kijk eens verder met het zoekwoord scheelzien (wat trouwens meteen opkwam door te zoeken met prismabril). Er is genoeg op het internet te vinden over scheelzien.

En na deze oriëntatie: naar de oogarts ermee!