Waar kunnen vlekken voor je ogen op duiden; wanneer zijn ze gevaarlijk?

Soms zie ik zwarte vlekjes in mijn gezichtsveld drijven; soms zie ik (in één oog) sterretjes als ik naar puntlichtjes (LED) kijk. Heeft dit risico's? Ik draag al ruim 60 jaar een bril.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Optiek
3.4K

Antwoorden (2)

Dat zijn zeer waarschijnlijk mouches volantes. Als je al 60 jaar een bril hebt ben je geen 25 meer schat ik zo. Daar krijg je op oudere leeftijd last van heeft met het glasachtig lichaam in je oogbol te maken. Dat kan verder geen kwaad.

Maar bliksemschichten kunnen duiden op een netvliesloslating. Komt gelukkig niet zo heel vaak voor maar is wel heel gevaarlijk, je kunt er blind aan dat ook van worden. Je beschrijft het als sterretjes, is mogelijk iets anders maar...

Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen en een oogarts raadplegen
ook=oog
Toegevoegd op 05 september 2019 21:30: tekst
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Wacht niet te lang met het gaan naar de oogarts. Als je nog zicht in twee ogen hebt, denk je vaak: morgen is vroeg genoeg. Dat is niet waar. Dacht mijn man ook, maar is nu aan één oog blind. Bij zijn tweede oog was hij er vlugger bij en dat wordt nu hopelijk gered. Dit zijn geen grapjes meer.
Ik ben 11 jaar actief in de Optiek, ben hiervoor ook gediplomeerd.

Als je direct naar de oogarts gaat, dan zul je worden geweigerd. Ga je naar de huisarts, zegt die in de meeste gevallen, ga maar eerst naar een opticien.

Zo vanuit dit korte stukje tekst kan ik weinig spannends ontdekken. Die floaters kunnen makkelijk onschadelijke Mouches Volantes, oftewel zwevende vliegjes zijn. Dit zijn cellen of eiwitten in het oog die in de lichtbaan terecht zijn gekomen.

Rechtstreeks in licht kijken zorgt ervoor dat je rodopsine opraakt. Hetgeen kan schitteringen veroorzaken in het oog.
Mocht het in een donkere ruimte voorkomen dan is er vaak meer aan de hand.
Kijk even naar een kozijn, als alles nog recht staat, dan is er nog niks aan de hand.

Brildragend zegt niet zo heel veel, mocht er sprake zijn van een hoge myopie, hoge min sterkte, dan is er meer risico. Hoge hypermetropie, hoge plus sterkte voor veraf, dan zijn er zeker ook risico's, maar vaak geeft dit andere symptomen.

Mijn tip sowieso, ga eerst naar een opticien / optometrist in een winkel. Deze rekenen vaak geen kosten en zullen waar nodig een verwijzing schrijven voor de huisarts / oogarts.