Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik een bril als mijn cilinder oogtest -0.50 aangeeft?

Hallo,
Een paar dagen geleden heb ik een oogtest gedaan bij mijn locale opticien. Uit die test bleek dat ik -0.50 cilinder had. Nu begrijp ik daar dus helemaal niks van, dus was mijn vraag of het slim is om een bril te nemen en of -0.50 veel is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee dat is niet veel. Een cilinderafwijking betekent dat je hoornvlies in plaats van mooi rond, een beetje ovaal is. Daardoor valt het licht (dus beeld) niet symmetrisch binnen en zie je het niet helemaal scherp. Een ongecorrigeerde cilinderafwijking van 0,50 geeft een gezichtsvermogen van 90-100%. Als jij nergens last van hebt, hoef je dit niet te corrigeren. Denk bij last niet alleen aan zicht, maar ook klachten als hoofdpijn en vermoeidheid. Als ik jou was, zou ik vragen of je bij de opticien de sterkte kan proberen, ze hebben daar een speciale bril voor die afgesteld kan worden op jouw sterkte. Je weet dan het verschil en dus of je zicht daadwerkelijk verbetert met deze sterkte. Als je twijfelt aan de meting, doe dan een second opinion bij een andere opticien, of bij een optometrist.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding