Waar kan je laten onderzoeken welke oogkleur je precies hebt?

Want ik weet dus niet of ik blauw-grijs of blauw groene ogen heb.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Optiek
5.3K
Reddie
4 jaar geleden
Ogen hebben niet één bepaalde kleur. Als je het plaatje sterk vergroot sta je versteld van het aantal kleuren in de iris. Vandaar dat je mensen kunt identificeren aan de iris.
Amadea
4 jaar geleden
Grijsblauw zijn jouw ogen.

Antwoorden (2)

Dat kun je eenvoudig in de spiegel zien.

De naam van de kleur is enigszins subjectief. De ene persoon zal zeggen dat blauwgrijze ogen hebt, de ander groene.
In werkelijkheid heb je een mix van kleuren in je iris zitten. Het is ook afhankelijk van de lichtval en de grootte van je pupil op een bepaald moment welke kleur lijk te overheersen.
Je moet er rekening mee houden dat mensen kleuren anders zien als de omgeving verschillende kleuren heeft. Make-up kan veel uitmaken, kleding, lamplicht (kleurlampen van Philips, achtergrond van een tablet), buitenlicht, bewolkt of zonnig. Ga zo maar door. Een foto maken helpt ook niet echt want ook camera's reageren anders op lichtkleur. Als ik op de foto af ga, dan gok ik op grijs-groen.