Wat zijn de voordelen en nadelen van je ogen laseren?

En kunnen je ogen nog wel verslechteren nadat je ze hebt laten laseren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek

Antwoorden (3)

Voordelen: geen bril of lenzen meer nodig, dus meer (bewegings)vrijheid, geen geklooi meer met lenzen, geen zoektochten naar een leuke bril meer, geen jaarlijkse hoge kosten

Nadelen: JA, je ogen kunnen weer verslechteren na het laseren, bijvoorbeeld als je ouder wordt en een leesbril nodig hebt.
Het kan mislukken, zodat je alsnog een correctie van bril of lenzen nodig hebt.
Je kan er permanente droge ogen van over houden
Het kost veel geld
Er zit altijd een risico aan vast, er zijn mensen blind door geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn ogen enige jaren geleden laten laseren.
Ik had een vrij hoge sterkte en cilinder, letterlijk moest ik eerst mijn bril opzetten om de wekker te vinden en te zien hoe laat het was.
Nu heb ik nog een kleine afwijking en heb ik voor de ondertitels op tv nog een bril, zonder lukt ook wel maar met is net iets relaxter.
Ik functioneer tegenwoordig goed zonder bril en adviseer iedereen die afhankelijk is van een bril om het te laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voordelen zijn dat je zonder bril of lenzen kunt zien.
De nadelen zijn (naast de hoge prijs) dat het kan mislukken, waardoor je vervelende ongemakken kunt krijgen.
Ik ken iemand die erg lichtgevoelig is geworden na lasering, heeft heel regelmatig hoofdpijn, een ander ziet continue vlekken en ik ken iemand die nu nog slechter ziet dan voorheen.
Maar ja, daarnaast ken ik ook vier verhalen van mensen in mijn nabijheid die helemaal enthousiast zijn.

Wat nog wel het grootste nadeel is, is dat men nog niet weet wat de gevolgen van lasering op lange termijn zijn.

Als je echt perse van de bril/lenzen af wilt en je durft lasering niet aan, dan is er nog een andere optie: Nachtlenzen.

Je zet ze 's avonds voor het slapen gaan in (ziet 's nachts als je onverwacht het bed uit moet gewoon scherp) en haalt ze er 's morgens uit.
Vervolgens zie je de hele dag gewoon scherp.
De (harde) nachtlenzen knijpen je ogen op een bepaalde manier samen, die er voor zorgt dat je gedurende de dag dus gewoon scherp ziet.

Voordeel van deze methode is dat het omkeerbaar is. Mocht het helemaal niet bevallen, dan stop je ermee en binnen een dikke week zie je weer net zo slecht als daarvoor.

Ik ben nu al 3,5 jaar een tevreden gebruiker van nachtlenzen (hoewel die tevredenheid pas plaatshad toen ik naar een echte, zelfstandige opticien gegaan ben in plaats van zo'n landelijk opererend bedrijf. Bij mijn huidige opticien hebben ze veel meer tijd uitgetrokken om alles voor elkaar te krijgen dan bij de landelijke keten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn nachtlenzen voor iedereen mogelijk? En is het duurder ten op zichte van zachte lenzen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nachtlenzen zijn wel wat duurder ten opzichte van zachte lenzen (gezien het feit dat je alle vloeistoffen voor inzetten/bewaren en schoonmaken er gratis bij krijgt voor het hele jaar valt het verschil in prijs wel iets mee). Nachtlenzen zijn voor bijna iedereen mogelijk. Bij mijn opticien hadden ze zelfs een geval dat rond de min 6 zat kunnen helpen. Je opticien kan je in ieder geval meer vertellen en ook zien of het voro jou geschikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps, als je sterkte meer is dan -4,5 dan is dit wel af te raden zei mijn opticiën
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen, maar ik weet dat die jongen er wel blij mee is dat het bij hem wel lukt