Hoelang blijft de CE waarde van een verpakte nieuwe zonnebril betrouwbaar?

Zonnebrillen hebben een CE waarde voor bescherming van je ogen. Blijkbaar verdwijnt die CE waarde ongemerkt na verloop van tijd en kan het dus goed zijn dat je denkt dat je ogen beschermt worden, maar dat allang niet meer zo is. Je kunt dat immers niet met blote ogen waarnemen. Maar stel dat je een zonnebril bij een brillenboer, kledingzaak of andere online winkel koopt die ze al een paar jaar in het magazijn heeft liggen en hij verstuurt jouw bestelling per post. Hoe weet je dan of jouw nieuwe bril nog daadwerkelijk in orde is? Neemt de CE waarde van een hagelnieuwe, verpakte zonnebril af en hoe lang duurt het voordat die waarde 'nul' is geworden?

4 jaar geleden
in: Optiek
2.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Volgens mij worden er twee verschillende dingen door elkaar gehaald. UV-bescherming(100% UV/UV400) en verblindingsbescherming, uitgedrukt in CE 0 t/m 4. Volgens mij gaat men ervan uit dat door veelvuldig gebruik de UV-bescherming afneemt. Niet de verblindingsbescherming(CE), ik heb nog nooit een zonnebril gezien die eerst donker was en na gebruik doorzichtig is geworden. https://blog.pearle.nl/zo-weet-goede-zonnebril-hebt/

Antwoorden (1)

CE is een certificering. Deze verloopt niet omdat het puur een kwaliteitskeurmerk is.

Wat je bedoelt (denk ik), is of be beschermende laag (UV filter) van de zonnebril verloopt. Blijkt dat dit wel het geval is (zie link 1) door het algemeen gebruik. Door kleine krasjes e.d. gelukkig dus niet door gewoon te liggen.

In een magazijn liggen brillen alleen maar, maar zouden wel kunnen beschadigen (mechanische beschadegingen). Het beste wat je kan doen, is bij ontvangst van een nieuwe zonnebril de zonnebril (en dan met name de glazen) goed te controleren op krasjes en dergelijke.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Als CE in de binnenkant staat, weet je in ieder geval dat de bril je inderdaad beschermt tegen UV straling.
Er wordt heel tegenstrijdig gereageerd op de kleine krasjes die door gebruik ontstaan.
Ben sowieso niet bang dat de beschermde laag minder werkt door ouderdom.
De één zegt dat krasjes geen invloed hebben, de ander wel.
Wat veel belangrijker is, is dat je de zonnebril veel gebruikt. En dat de zonnebril goed aansluit op de ogen, zodat de UV straling niet via de zijkanten toch vrolijk de ogen kunnen aantasten.
SimonV
4 jaar geleden
Uit onderzoek blijkt dat de beschermende laag door zonlicht (dus ouderdom) minder goed gaat werken.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/optiek/vraag/666498/uv-straling-zonnebrillen-tegenhoudt/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met ouderdom bedoel ik: geen gebruik, maar liggen in een magazijn in een hoesje of doosje.
Ouderdom door gebruik (dragen):
Bedankt voor de aanvulling SimonV.