Is het schadelijk om per ongeluk 1 sec in de zon te kijken als het middag is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
5.4K
crispy
5 jaar geleden
Het is moeilijk te definiëren bij hoeveel tijd je permanente beschadiging oploopt aan je ogen. En het is ook afhankelijk hoe wijd je pupil open staat, want dat bepaald hoeveel licht er binnen komt. Maar ik zou niemand adviseren om per ongeluk 1 seconde vol in de zon te kijken overdag, voor je het weet heb je een beschadiging te pakken.
Reddie
5 jaar geleden
@crispy, het is uitsluiten het uv dat je ''oog'' kan beschadigen. De uv fotonen (lichtdeeltjes) hebben namelijk een hoge energie die echt iets kunnen beschadigen. Zoals bijvoorbeeld het DNA in je huid, dat te zien is doordat je huid bruin wordt.
Het zichtbare licht beschadigt je ogen nooit, want daar zijn je ogen juist op gebouwd.

Antwoorden (2)

Hallo WheyIsolate,

Nee, hoor. Je moet het alleen niet te vaak doen.

Vriendelijke groet,
Exploreworld
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, dat is niet schadelijk. Het is hetzelfde als wanneer je je ogen even dichtknijpt tegen de felle zon. Dan komt er óók direct zonlicht in je ogen, maar alleen op een andere plek. En je zult je wel beseffen dat dat héél vaak gebeurt.
Overigens beschadigt het licht je ogen nooit. Alleen het uv, maar dat duurt ook wel enige tijd. Als lassers iets te vaak en te lang neer de las kijken, dan krijgen ze zogenaamde las-ogen. Ze worden rood en gaan tranen. Maar ook dan gaat dat weer over.
En ik kan het nog sterker vertellen, ik heb eens tijdens een gedeeltelijke zonsverduistering een paar minuten naar de zon gekeken zonder schade. Alleen duurt het wel 20 à 30 minuten voor het beeld verdwenen is. Maar als je snapt hoe het werkt is dat heel normaal.
Alleen is het niet aanbevelenswaardig om uren lang in de zon te kijken zonder uv bescherming. Het zichtbare licht beschadigt je ogen nooit.
Voor precieze uitleg is de ruimte hier te beperkt.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
P.S. Ik vrees dat die goedkope kinderzonnebrilletjes heel gevaarlijk zijn. Die hebben (vrees ik) alleen een beetje gekleurd glas. Daardoor neemt de hoeveelheid licht die in het oog valt af. Dus de pupilreflex laat de pupil wijd open staan, zodat het schadelijke uv maximaal toegang tot het netvlies heeft. Tel uit je winst (of verlies aan gezichtsvermogen).