Verandert het waarnemen van kleuren naarmate men ouder wordt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
1.7K

Antwoorden (2)

Kleuren komen bij ouderen gedempter over – het verschil tussen de kleuren onderling wordt zogezegd minder. Daarom is het goed om te werken met kleuren die elkaar contrasteren, zoals witte borden op een donker tafelkleed.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Ben je bang dat ik naast mijn bord schep??
ronron1212
5 jaar geleden
@Ivana ik ben ook de jongste niet meer maar het schijnt zo te zijn heb er zelf geen last van.
Reddie
5 jaar geleden
Dit is kolder. Het zoveelste fabeltje de wereld in.
Cryofiel
5 jaar geleden
Nou... ik was eens bij een presentatie op de ALV van de sportvereniging. Iemand presenteerde daar paarse tekst op een zwarte achtergrond. Voor mij niet de meest handige kleurencombinatie, maar de tekst was nog best goed leesbaar. De oudere aanwezigen konden echter niets lezen. Zij zagen slechts een zwart vlak. De paarse tekst in dat vlak ontging hen geheel.
Cellen in het netvlies die verantwoordelijk zijn voor normaal kleurenzicht worden minder gevoelig naarmate we ouder worden, waardoor kleuren minder helder worden en het contrast tussen verschillende kleuren minder opvalt.
Tegelijkertijd werken andere delen van het visuele systeem harder om dit effect te minimaliseren. Zodat oudere mensen vrijwel even goed kleuren zien als jongere mensen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor deze reactie Simon. Ik sluit me aan bij resultaat van wetenschappelijk onderzoek eerder dan het zoveelste broodje aap verhaal genre vrouwen zien warmere kleuren omdat ze ergens in de prehistorie de godganse dag op zoek waren naar bessen...