Hoe erg is heel even naar de zon kijken door raam?

Ik keek laatst door het raam recht in de zon. Maar ik keek gelijk weg. Zijn mn ogen nu permanent beschadigd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
3.9K
Erna55
5 jaar geleden
Het is schadelijk wanneer je lang in de zon kijkt. Even kijken kan geen schade aanrichten.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/eclips-kan-levens-ruineren

Antwoorden (2)

nee hoor, iedereen kijkt wel eens recht in de zon. Geen probleem. Het is pas een probleem als je dat met een telescoop zou doen, dan krijg je echt een sterke lichtbundel die wel schadelijk is
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus.
Dit is een goed antwoord. Begrijp de ongefundeerde min niet.
Ik heb zelfs jaren geleden 5 minuten naar een zonsverduistering gekeken. Zonder schade. Ik zal dat overigens niet aanbevelen.
Het zichtbare licht beschadigt je oog niet, maar wel de UV straling.
LeonardN
5 jaar geleden
-min Het kan ook al tijdelijk schadelijk zijn als je het zonder telescoop doet:
Een halfuur had na 1 jaar nog gevolgen, hoewel men ervan uitgaat dat ook dat op zal lossen.
https://www.nature.com/articles/6700067 "Ik zal dat overigens niet aanbevelen."
Waarom niet? Als je dit antwoord aanbeveelt dan zeg je ook min of meer dat het geen probleem is behalve als je een telescoop zou gebruiken.
Antoni
5 jaar geleden
Heel even is wel iets heel anders dan vijf minuten, @LeonardN. @Reddie kan dus best het antwoord aanbevelen, en tegelijk vijf minuten naar de zon kijken afraden!
LeonardN
5 jaar geleden
Er staat nergens in dit antwoord dat het gaat om heel even. Nu lijkt het dus net (zeker icm met de reactie van Reddie, hoewel die reactie nogal duaal is), dat je prima in de zon kan kijken BEHALVE als je dat met een telescoop doet. "Geen probleem"
Nou als daar niet expliciet bijstaat dat het geen probleem is als dat maar heel kort is en dat alleen KORT kijken in een telescoop schadelijk is dan is dat voor mij een min. Bij dit soort dingen kan je geen ruimte laten voor interpretatie lijkt me.
anneliez
5 jaar geleden
de vraagsteller heeft het over even recht in de zon kijken, niet 5 minuten of en half uur, en daar antwoord ik op. Ik denk niet dat er iemand kan zeggen dat hij nooit even recht in de zon gekeken heeft, al is het maar als de weg ineens de andere kant opging als je in de auto zit, of het gordijn van je raam open doet
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus, het prima antwoord is gebaseerd op de vraag: hoe erg is heel even kijken in de zon.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik had ook niet zo'n probleem met het antwoord gehad als het enkel had gezegd:
"nee hoor, iedereen kijkt wel eens recht in de zon. Geen probleem." Wat ik als onjuist en gevaarlijk zie is de zinsnede: "dan krijg je echt een sterke lichtbundel die WEL schadelijk is"
Waaruit je uit op zou kunnen maken dat kijken zonder telescoop dus NIET schadelijk is. Het zou een kleine moeite zijn om die mogelijk verkeerde interpretatie die velen (net als ik) zullen hebben via een "wijziging" eruit te halen door erop te wijzen dat ook die zinsnede enkel geldt voor de korte duur en dat zonder telescoop ook een schadelijke bundel geeft.
Dat kan al ernstige gevolgen hebben als je maar heel even kijkt, studies en beschreven gevallen wijzen uit dat al binnen 20 seconden er klachten kunnen ontstaan, een periode die je kan bestempelen als "heel even". De gevolgen zijn dan meestal niet permanent. Mocht je binnen de 10 seconden blijven is het bijna uitgesloten dat er (permanente) schade optreedt. De gevolgen merk je al binnen een paar uur, dus als je nu nog niks hebt gemerkt is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Zie de bron voor de studies/beschreven gevallen.

Dus ja ook voor korte tijd naar de zon kijken kan al ernstige gevolgen hebben, daar heb je geen telescoop voor nodig. Minuten naar een eclips kijken en weglopen zonder permanente schade is (als het waar is) een geluk voor diegenen die zo gek zijn geweest dat te proberen zonder de juiste beschermingsmiddelen/
---
Registratie voor de Lancet is zo gepiept, dat onderzoek laat al zien dat 18 seconden voldoende is.