Een gewone bril verkleurd als er zonlicht op komt? Wat voor een reactie vind zich plaats in de glazen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Antwoorden (2)

Meekleurende glazen
Er zijn glazen die donkerder worden als er meer licht op valt. Deze glazen heten fototrope glazen.

Aan het basismateriaal zijn dan zilverzouten toegevoegd, die donker worden als er meer licht op valt. Hoe meer zilverzouten, hoe donkerder het glas kan worden.
Je moet bij deze glazen wel rekening mee houden dat ze donkerder worden bij lagere temperaturen. Als het warm is, kleuren ze minder. Ook als je in de auto zit, worden ze iets minder donker, omdat de autoruit de ultraviolette straling tegenhoudt. Dat uv-licht zorgt er juist voor dat de glazen donkerder worden.

Meestal gaat het donker worden veel sneller dan het weer lichter worden. Als je bijvoorbeeld als het koud is en met veel uv-licht (bijv. wintersport) van buiten naar binnen gaat, zullen je glazen erg donker zijn. Het duurt dan best lang voordat ze weer licht zijn geworden.
Bij dit soort glazen heb je heel wat kwaliteits- en dus prijsverschillen. Daarom moet je je altijd goed laten voorlichten door de opticien voordat je zulk soort glazen gaat kopen.

http://www.scholieren.com/werkstukken/23428

http://www.brillenglazen.info/zonnebrillen/meekleurende-brillenglazen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De glazen in een normale bril,verkleuren beslist niet als er zonlicht op valt. Dan doen alleen brillen met meekleurende glazen en dat alleen op verzoek van de a.s. brildrager.
Dus in die glazen vindt geen reactie plaats.