Waarom zijn er zo veel mensen bijziend? (In mijn ervaring toch een aanzienlijk percentage van de bevolking.)

Bijziendheid is toch een belangrijk evolutionair nadeel. Iemand die slecht ver ziet, kon in de oertijd moeilijker voedsel vinden (bv. geen prooien zien op afstand) en had dus minder overlevingskans. Ofwel moet er dus ook een evolutionair voordeel zijn, ofwel is bijziendheid een recent gegeven zou ik denken?

Toegevoegd na 31 minuten:
Een formulering die eigenlijk beter mijn vraag duidt zou zijn: Waarom zijn er zo veel bijziende mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Het beste antwoord

Slechte voeding meer kapot maakt dan je lief is. Het voorkomen van myopie (bijziendheid) en het suikerverbruik (en andere geraffineerde koolhydraten) bij kinderen is recht evenredig. Suiker stimuleert de aanmaak van insuline. Als dat tijdens de groei gebeurt beïnvloedt dat de vorming van de oogbol met bijziendheid tot gevolg. Erfelijkheid speelt ook een rol, blijkt uit onderzoek, hoewel je je kunt afvragen in hoeverre er rekening met eetpatronen in gezinnen is gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wtp, ik vind het een prachtige vertaling van mijn antwoord naar de context van jouw vraag. Dankjewel.

Andere antwoorden (2)

Bijziendheid (myopie) wordt meestal veroorzaakt door een natuurlijke verandering in de vorm van de oogbol. Dit zorgt ervoor dat het brandpunt van het beeld dat het oog moet opvangen, voor net netvlies ligt. Het brandpunt is verschoven en is niet exact. Het licht wordt dus niet direct geconcentreerd op het netvlies.
Myopie lijkt meestal ook erfelijk te zijn. In september 2010 werd daarvoor bewijs geleverd. Tot kort daarvoor waren er wel aanwijzingen dat bijziendheid erfelijk was, want veel bijziende kinderen hebben bijziende ouders. Maar dit werd nog nooit wetenschappelijk aangetoond.
Als één of beide ouders bijziend zijn, maakt hun kind een grote kans om ook met deze oogafwijking te kampen. De onderzoekers vonden welke delen van ons DNA zorgen voor de erfelijke aanleg. Mensen die de genetische variant van het chromosoom 15 bezitten, maken een hogere kans op myopie.
Omgevingsfactoren, zoals veel lezen en weinig buitenspelen, vergroten de klachten bij mensen die erfelijk belast zijn. Iemand die als kind veel boeken verslond, maar niet erfelijk belast is, hoeft zich niet al te veel zorgen te maken. Daarentegen is de combinatie van erfelijkheid en omgevingsfactoren een grote risicofactor voor bijziendheid.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dat zou me wat worden, als alle mensen met een chromosoomafwijking van de aardbodem moesten verdwijnen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wtp: daarom zijn er brillen en lenzen uitgevonden, en laseroperaties. Overigens zou een bijziend iemand zonder hulpmiddelen zich toch nog redelijk kunnen redden in de huidige maatschappij, we jagen niet meer allemaal op de vlaktes tenslotte.
Bijziendheid WAS misschien wel een nadeel toen men nog te voet op jacht moest
maar juist omdat de mens zo geevolueerd is is bijziendheid geen bijzonder nadeel meer.
Je zou kunnen zeggen dat daardoor juist bijziendheid meer kansen heeft gekregen in de evolutie.