Raken je ogen beschadigt als je ze lang in het (zwembad)water houd?

Ik heb op vakantie is een hele dag lekker in het (chloor) zwembad gezwommen en heb mn ogen heel veel opengehouden in het water, die avond merkte ik dat mn ogen wel een beetje beschadigd waren omdat als ik naar een lampje het lampje een veel groter oppervlakte verlichte , het was feller, ik weet niet hoe ik het moet formuleren misschien zo: iedereen kent wel dat als hij in een lamp kijk met halfdichtgeknepen ogen/water in je ogen dat er dan een soort strepen licht uit komen dát zag ik nu véel meer die avond en de dag erop.

Ik weet dus dat ik tijdelijke schade heb overgehouden, maar na 2 dagen zag ik weer normaal althans dat dacht ik zou het kunnen dat mn ogen toch permanent lichtelijk beschadigd zijn?

ps; excuus ik weet niet zo goed hoe ik dat verschijnsel met de lamp moet beschrijven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
3.8K

Het beste antwoord

Nee hoor kan geen kwaad. Het veroorzaakt alleen wat iritatie. Maar dat gaat vanzelfweer over.