Worden me ogen slechter als ik ouder word?

Dit is mijn verhaal:

Hoi mijn naam is quinten
Ik ben inmiddels 17jaar oud
En heb oogafwijkingen, terwijl ik geen ziektjes heb ik ben gewoon gezond veder.
Als ik buiten ben en ik fiets een tijdje dan zie ik allemaal vlekjes in mijn zicht die vlekjes zie ik vaker maar het is 1 vaste vorm.
Ook als ik midden in de nacht wakker word zie ik een zwarte vlek midden in mijn zicht die weer verdwijnt als mijn ogen gewend zijn aan de situatie.
Ik heb al iets minder dan 2 jaar last hier van veder is mijn zicht wel 100%.
Toen ik 15jaar was vond ik zaklampen altijd heel vet hoe veder hij scheen hoe beter maar er kwam een moment dat die zaklamp stuk was ,dus ik ging hem maken. Maar tijdens het repareren sprong de zaklamp aan.
Volle 3200lumen kwam in minder dan 1 seconden in mijn ogen, ik was zeer zwaar verblind maar na een half uurtje kon ik alles weer zien.
Ik wist dat het slecht was maar ik had het gevoel dat er niks aan de hand was.
Paar weken later ging ik naar ardennen en toen met het zonnige weer zag ik heel soms witte vlekjes in de lucht.
Zou het hier mee te maken hebben??
Zou ik netvlies schade hebben?
En is het voor altijd?
Die vlekjes zie ik soms binnen zie ik hem nooit buiten wel maar uiteindelijk verdwijnt dat alsof me zicht weer.

de oogarts zegt dat het niks is en dat het beter word.
maar ik denk dat het niet zo is.
Zijn mijn ogen voor altijd beschadigd?
en word het erger of komt er ooit een geneeszing?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Antwoorden (1)

Ik heb ca 30 jaar geleden wegens een zonsverduistering 5 minuten met blote ogen in de volle zon gekeken. In verband met de UV satraling zal ik dat niet aanbevelen.
Maar het nabeeld was na een paar minuten geheel verdwenen, en heb er verder nooit schade of hinder van gehad.
De staafjes en kegeltjes (de lichtreceptoren) kunnen trouwens ook helemaal niet door licht beschadigen. Ze registreren hoogstens een overload aan licht.
Dus dat van die zaklamp kunje gewoon vergeten.
Op het ogenblik heb ik af en toe (eens per maand?) dat het lijkt of iemand met een zwieper een handvol zand over het "tafereel" heeft gegooid. Vooral de bovenste helft van mijn gezichtsveld (rechter oog) ziet dan alleen zand.
Mogelijk een tijdelijke (5 tot 10 minuten) inzinking in de bloeddoorsstroming van het netvlies.
Verder is mijn zicht uitstekend, netals wat jij beschrijft.
Overigens, in het donker kun je van alles zien. Je hersenen hebben er lol in om van het kleinste beetje licht allerlei fantasiefiguren te verzinnen. Vooral gezichten zijn erg populair. Maar dat is allamaal fantasie.
Ik vind dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Toegevoegd na 7 minuten:
O, en die vlekjes onder het fietsen.
Mogelijk zijn dat eiwitstolseltjes in het glasachtig lichaam.
Die hebben een vaste vorm. Maar als je je ogen snel beweegt, bewegen die niet meteen mee, maar volgen met enige vertraging.
Ik heb zeker 10 jaar zo'n stolseltje gehad, en leerde er mee leven. Maar op onverklaarbare wijze is het een paar maanden geleden verdwenen.
Er kan dus van alles gebeuren. Reden te meer om je geen zorgen te maken.

Toegevoegd na 9 minuten:
O, en die vlekjes onder het fietsen.
Mogelijk zijn dat eiwitstolseltjes in het glasachtig lichaam.
Die hebben een vaste vorm. Maar als je je ogen snel beweegt, bewegen die niet meteen mee, maar volgen met enige vertraging.
Ik heb zeker 10 jaar zo'n stolseltje gehad, en leerde er mee leven. Maar op onverklaarbare wijze is het een paar maanden geleden verdwenen.
Er kan dus van alles gebeuren. Reden te meer om je geen zorgen te maken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. dit geeft mij weer gerust stelling.
Ik ga me ogen binnenkort voor de zekerheid laten testen.
Maar ik zie wel hoe het loopt.
piekeren helpt ook niet veel.
Soms heb ik die vlekjes gewoon en dan is het weer weg.
maar nogmaals bedankt :D