Wat is dat zwarte wazige vlekje af en toe in mijn beeld?

De laatste tijd zie ik een licht zwart vlekje in me beeld dat gaat met me oog mee als ik hem beweeg. Dit heb ik alleen bij lichte achtergronden als het licht is in het donker heb ik nergens last van. Nou heb ik me ogen bij een opticien laten nakijken en heb ik -1.25 cilinder. Heeft dit er iets mee te maken?

een jaar geleden
in: Optiek
1.8K
Ritsuka
een jaar geleden
Cilinder in je oog geeft geen vlekken. Ga eens naar een oogarts.
Cryofiel
een jaar geleden
Zoek eens op 'mouches volantes', of op 'floaters', en kijk of je die informatie herkent.

Antwoorden (1)

Dit zijn mouches volantes, oftewel: vliegende vliegjes. Het zijn glasvochttroebelingen. die je ziet als draadjes, pluisjes of vlokjes en die enigszins vertraagd meebewegen met de blikrichtiing. Vooral komen ze voor als je kijkt naar een heldere achtergrond, zoals een blauwe hemel of een witte muur.
Het grootste deel van de mouches volantes is binnen vier weken verdwenen. Het komt vooral op oudere leeftijd voor; en meer bij vrouwen dan bij mannen.
Met slechter gaan zien heeft het niets te maken.
Blijven de klachten aanhouden ,ga dan naar de huisarts. Die kan eventueel doorverwijzen naar de oogarts. Dat is vooral belangrijk als sprake is van een combinatie van mouches volantes en lichtflitsen: dan is er 15% kans op netvliesloslating.
Bron: boek Kleine kwalen in de huisartspraktijk (uitg. Elsevier gezondheidszorg, Maarssen).
een jaar geleden