Welke zijn de voor en nadelen van kunststof brilglazen of glas?

Is er ook een prijsverschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
7.9K

Het beste antwoord

Brillenglazen van glas - d.w.z. brilenglazen van mineraal glas volgens de professionele classificatie - was altijd de norm. Ook vandaag de dag nog worden ze in de optometrie gebruikt dankzij hun buitengewone krasbestendigheid. Wat consumenten ook zal aanspreken is het feit dat ze minder prijzig zijn dan vergelijkbare kunststof brillenglazen. In gevallen van ernstige ametropie kunnen ze ook de benodigde correctie leveren met relatief dunne brillenglazen - een esthetisch aspect dat niet mag worden onderschat.
Kunststof brillenglazen - ook wel organische brillenglazen genoemd - worden tegenwoordig gebruikt voor alle soorten brillen en zijn ook het meest geschikt voor sport- en kinderbrillen. Ze zijn uitermate licht en comfortabel om te dragen. Bovendien zijn ze zeer breukbestendig. In dat opzicht presteren ze tot maar liefst 100 keer beter dan glas, afhankelijk van het gebruikte soort kunststof. Daarnaast bieden ze ook nog betere bescherming tegen rondspattende vonken (bijv. afkomstig van vuurwerk, kampvuur, las- en slijpwerkzaamheden) en zijn ze splintervast - een belangrijk veiligheidsvoordeel in vele dagelijkse situaties.

Nadeel: vergeleken met mineraal glas zijn kunststof brillenglazen niet erg krasbestendig. Daardoor zijn ze kwetsbaarder en vergen ze extra onderhoud. Als oplossing kan een speciale coating worden aangebracht, bijvoorbeeld een die vuil afstoot of het materiaal hardt .
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kunststofglazen:
* lichter
* goedkoper
* breken niet als de bril valt
* kunnen wel gemakkelijker krassen; vraag daarom altijd een anti-krasbehandeling (dit is meestal wel standaard). Noodzaak is ze steeds te reinigen met brilreiniger (of brildoekjes) en zacht papier (dus geen harde vod)
Ik gebruik zelf reeds meer dan 25 jaar kunststofglazen, zonder probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je hele slechte ogen hebt is glas niet aan te raden want glas is veel zwaarder dan kunststof.

Als je een glazen bril laat vallen is de kans zeer groot dat hij kapot is bij kunststof niet, ligt er aan hoe jij normaal met je bril omgaat.

Kunststof is kras gevoeliger al vind ik bij mezelf dat na twee jaar het best mee valt met krasjes, maar ik draag hem niet overdag ivm met de hoge sterkte -10 draagt een bril niet zo fijn meer.

Prijzen geen idee.