Is het schadelijk om elke dag lenzen in te hebben?

Ik draag al 2 jaar lang, elke dag lenzen.
Ik heb ook een bril maar die draag ik haast nooit.
Wel heb ik gemerkt dat mijn ogen wat achteruit zijn gegaan.
Wat als ik dit nog een paar jaar blijf doen, word ik dan blind?
Het zijn zachte 3-maands lenzen, sterktes : L -3.50 R -4.50

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
3.3K
anneliez
11 jaar geleden
Als je merkt dat je ogen achteruit gaan, naar de opticien om te laten meten, en nieuwe sterkte te laten vaststellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het achteruit gaan van je ogen heeft met je leeftijd te maken. Ik had voordat ik 15/16 was geen lenzen. Bleek ze toch nodig hebben. Sinds die tijd is er aan beide kanten de sterke regelmatig verandert. Tegen de tijd dat je helemaal bent gestopt met groeien zal dit (waarschijnlijk) niet meer gebeuren.

Het beste antwoord

Het is heel gebruikelijk om dagelijks lenzen te dragen. Dat doe ik zelf al zo'n vijfentwintig jaar. Als je ze 's nachts uit hebt kunnen ze ogen genoeg daarvan herstellen. Het achteruit gaan van je ogen is een natuurlijk verschijnsel, wat niet door het dragen van lenzen wordt beïnvloed. Als jij je gewoon houdt aan de gebruiksaanwijzing, ze goed schoon houdt, en bij klachten contact opneemt met de opticien, is het dragen van lenzen niet schadelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig , ik draag ook lenzen en vraag me dit ook wel eens af. + als ik je die kon geven :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord, het is echt geruststellend.
Plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk geruststellend antwoord =)

Andere antwoorden (2)

In principe kan het geen kwaad tenzij je last hebt van je ogen.
Een goede opticien zal je meestal aanraden om s'avonds je lenzen uit te doen en je bril op te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 dingen zijn heel erg belangrijk om risico van lenzen dragen te vermijden
1) Draag ze NOOIT langer dan mag, een dag lens moet je dus niet 2 of 3 dagen gebruiken je kan hier http://www.lenzen-vergelijken.nl/contactlenzen-tijdig-vervangen.html er meer over lenzen
2) Slaap nooit met je daglenzen in omdat deze minder zuurstof door laten dan nachtlenzen en dit erg slecht is voor je ogen