Hoe is je zicht met contactlenzen? zie uitleg

Ik heb een bril van maar -0.25 heel weinig dus maar het helpt wel voor mij. Ik probeer aan mijn bril te wennen maar kan er niet aan wennen vanwege: de rand van de bril, de zon die erop komt waardoor mijn zicht helemaal verlicht is en de spiegeling van het glas. Nu vraag ik me af hoe je met contactlenzen alles ziet. Zie je alles gewoon hetzelfde als zonder bril maar dan sterker? Dus zonder spiegeling etc.? Zijn er lenzen in mijn sterkte? En kan ik ze eerst proberen voordat ik ze moet kopen? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe lang het je je bril nu? Ik dacht ooit dat ik nooit aan een bril kon wennen, maar inmiddels weet ik niet beter. Ik draag wel al vrij lang (gedeeltelijk) randloze monturen omdat je dan wat minder tegen die randen aankijkt, en neem de beste (en duurste..) ontspiegeling. Mijn eerste bril had helemaal geen ontspiegeling, ik vraag me nog altijd af hoe mijn ouders tot die beslissing zijn gekomen. Ik vond het zó irritant om de hele tijd tegen m'n eigen iris aan te kijken! O ja, dat is dus ook nog een tip: neem een goede ontspiegeling. Verder kun je uiteraard lenzen nemen als je ogen daar tegen kunnen en je dat prettig vindt. Sommige merken beginnen pas bij sterkte plus of min 0.5, maar die kwartjes zijn ook wel te vinden. Bij zo'n sterkte worden ze alleen meestal afgeraden door opticiens omdat een dergelijke afwijking eigenlijk net zo goed een meetfout kan zijn als een echte - zeer geringe - refractieafwijking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. De bril heb ik nu heel hard nodig want zonder bril is niet echt prettig.

Antwoorden (3)

Jaa tuurlijk zijn er die je kan ze voor heel goedkoop halen bij de hema of bestellen bij een brillenwinkel. Als je het van een brillenwinkel besteld dan mag je het daar proberen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je naar een goede opticien gaat, dan zal deze je oogsterkte opnieuw opmeten, de grootte van de lens meten en de bolling van je oog vaststellen, vanuit deze gegevens worden de bij jouw ogen passende lenzen besteld. Als deze binnen zijn (of voorradig), krijg je instructies hoe je ze moet inzetten, eruit halen en schoonmaken en bewaren. Koop zeker je eerste lenzen niet via het internet, of bij een winkel waar geen geen opticien is, lenzen moeten bij je ogen passen om prettig te zitten, ook zijn de instructies hoe je er mee om moet gaan belangrijk. Als je goed passende lenzen hebt, dan voel je ze niet zitten en verbeterd je zicht, zonder dat je last hebt van schitteringen. Bij de meeste opticiens is de mogelijkheid om ze vrijblijvend te passen er niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ogen hebben wel even tijd nodig om aan je lenzen te wennen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Lenzen in de sterkte van -0,25 bestaan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Ga het gewoon proberen. Mijn opticien zei dat ze in mijn sterkte niet bestaan. Heel vreemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan wel: zoals ik in de reactie schreef onder de vraag, beginnen sommige merken pas bij 0,5 dioptrie. Als jou opticien net die merken heeft, kan het zijn dat hij ze niet heeft. Maar ze bestaan wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet ieder merk heeft ze, maar ze bestaan zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-0,25 is zo'n minimale bijziendheidscorrectie, daar zou ik persoonlijk geen lenzen voor willen dragen. (ben lensdrager)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat schreef ik ook al onder de vraag Compris. Een sterkte van 0,25 wordt gewoonlijk niet gezien als afwijking en bovendien is het een verschil dat kan optreden bij dezelfde persoon op verschillende tijdstippen van de dag of op verschillende dagen. Oftewel: bij zo'n kleine afwijking kan het zomaar zijn dat bij meten op een ander tijdstip die afwijking er niet meer is. Of dat er toch een sterkere correctie uit komt, natuurlijk. Ik zou bij zo'n meting geen bril aanschaffen inderdaad, en bij klachten in elk geval de meting herhalen op een ander tijdstip maar me vooral ook afvragen of er geen andere oorzaak kan zijn voor de ervaren klacht. In de ochtend is het beste moment voor een oogmeting trouwens, de kans dat in de middag een meting slechter uitpakt enkel door vermoeidheid is vrij groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar is niet over te oordelen, de een heeft daar meer last van dan de ander. Iets slechter zien, kan behoorlijk vermoeiend zijn, er moet (soms onbewust) meer inspanning verricht worden, om hetzelfde te kunnen zien. Bovendien kan dit om de 1 of andere reden door een arts geadviseerd zijn, een bril te gaan dragen, een bril kent zo zijn ongemakken (afzakken, beslaan), dan is de keus naar lenzen snel gemaakt. Een kleine correctie kan dan een groot verschil maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor je reactie crea. Ik ben al vanaf april elke dag duizelig 24 uur per dag dus. Met mijn bril vind ik het fijner en rustiger kijken wat de klachten ietsie verminderd. Balen dat ik niet kan wennen aan de rand en het glas. Slik ook medicijnen voor de duizeligheid. De bril werkt voor mij dus perfect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn dat je er baat bij hebt, er zijn veel mensen die door oogklachten andere lichamelijke klachten krijgen, maar dit niet weten. Weet je wel waar die duizeligheid vandaan komt, alleen medicijnen ertegen, neemt de oorzaak niet weg. Als je de oorzaak niet weet, laat dit dan onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja heb al mri-scan gehad, fysio en nu medicijnen en als dit niet werkt weer terug naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker doen, beterschap ermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net de opticien gebeld. Deze zegt dat deze sterkte van lenzen niet bestaat. En als ik ze dan in zou doen dat ik geen verschil merk. Heel vreemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze bestaan echt wel, onder andere Pure Vision 2 heeft ze, nogmaals dit is een voorbeeld, bestel ze niet via het internet:
http://www.toplenzen.nl/product/486/purevision-2-for-presbyopia-proeflenzen/
Ga naar de opticien, een goede, geen prijsknaller zoals Hans Anders. Een opticien moet iedere sterkte kunnen bestellen. De kleinste oogafwijking kan, zoals al gezegd, voor vervelende klachten zorgen. Waarom kan een bril van deze sterkte probleemloos worden geleverd en lenzen niet? En waarom zou je wel baat hebben bij een bril en niet bij lenzen? Als je het niet probeert, dan kun je dat, net als de opticien, niet weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat lijkt mij ook. Het is een opticien met iemand van het ziekenhuis. Dus hij zal wel goed zijn. Ik zit niet bij Hans Anders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bausch & Lomb is een merklens, deze voert ook 0,25. Dit merk kan vrijwel iedere goede opticien bestellen.
http://www.lensbase.nl/bausch-lomb/soflens-daily-disposable-(90-pack)
Als lenzengebruiker (inmiddels +5 jaar), kan ik je vertellen dat het hemels is om lenzen te dragen. Je voelt ze totaal niet zitten (als je er eenmaal gewend aan bent) en het lijkt alsof je zicht terug zoals vroeger is, toen je zicht nog "perfect" was.