Wat betekend 0.75 dioptrie?

Toegevoegd na 7 minuten:
In de schietsport kan men gebruik maken van een "arendsoog" dit gaat van 0.3 tot 0.75 dioptrie hoeveel vergroot dit dan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
0.75 dpt is eigenlijk 0.75 punten sterkte, dus bijvoorbeeld -0.75 of +0.75 groeten

Antwoorden (1)

De betekenis van dioptrie is 1/f, waarbij f de brandpuntsafstand van een lens in meter is.
Zo heeft een lens met een sterkte van 0,3 dioptrie een brandpuntsafstand van 1/0,3=3,33 m.

Toegevoegd na 2 minuten:
En een lens van 0,75 dioptrie heeft een kortere brandpuntsafstand: 1/0,75=1,33 m.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Niet zo moeilijk, maar toch een plus voor die min(?).
Het is een antwoord op de vraag.