Kan ik de school van mijn volledig kleurenblind kind verplichten hier rekening mee te houden?

De juf werkt met kleurkrijt op het groene schoolbord. Dit is echter grijs op grijs. Toen ik haar hierop wees zei ze 'Dit zijn de standaard kleuren voor rekenen'. Kan ik vragen om een whiteboard in de klas te hangen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een absurt antwoord van de juf. Ik zou eens met de directeur gaan praten of met de Medezeggenschap (Ouder) Raad wanneer dat niet helpt. School is toch om kinderen iets te leren.
Reddie
9 jaar geleden
Botte opmerking, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste reactie: als juf kennis heeft van zijn probleem, lijkt mij toch dat zij zelf meezoekt naar een oplossing. Is toch niet meer dan logisch, wie heeft er nu iets aan als een leerling het bord niet kan lezen? In dit geval is het ook nog eens simpel op te lossen, ik neem aan dat hoog contrast prima leesbaar zou zijn, dus inderdaad een whiteboard of voorlopig een flip-over gebruiken. Zeker die laatste zal ongetwijfeld ergens ongebruikt of onnodig staan in de school. Misschien had de juf niet goed door wat er precies aan de hand is, of trof je haar op een onhandig moment. Ik zou als ik jou was nog een keer met haar gaan praten. Als ze geen tijd heeft om even met je te gaan zitten op het moment dat je haar aanspreekt, maak dan een afspraak zodat je zeker weet dat ze de tijd heeft om even te praten. Het gaat om een op dit moment groot probleem voor je kind, dat gemakkelijk op te lossen is met slechts een kleine aanpassing en weinig tot geen extra inspanning voor de juf. Die belangen wegende lijkt het me meer dan logisch dat die aanpassing gewoon gemaakt wordt. Crea vertelt je al meer over de praktische en financiële kant daarvan, maar ook zonder die regelgeving is dit iets wat in mijn optiek op menselijk en moreel niveau in alle redelijkheid gewoon verwacht mag worden van een school.

Antwoorden (2)

Als de school er van begin af aan op de hoogte was dat je kind volledig kleurenblind is ,
zijn ze verplicht daar rekening mee te houden. Als de school pas later op de hoogte is gesteld (wat ik niet aanneem) dan hoeven ze daar geen rekening mee te houden. Maar ook dan is het natuurlijk wel absurd dat er geen rekening mee gehouden wordt.

Toegevoegd na 51 seconden:
Vragen kan altijd. Dus vraag om een whiteboard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Scholen testen niet meer standaard op kleurenblindheid, dus het zou zo maar kunnen dat de school niet op de hoogte was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar de moeder was dat kennelijk wel. Dus heeft zij het doorgegeven aan de school of heeft zij het aanvankelijk voor de school verzwegen.
Sinds het rugzakje is afgeschaft, is de school hier inderdaad toe verplicht, het hoeft geen whiteboard te zijn, maar wel iets wat je kind kan lezen.
De school krijgt per 1 augustus geen leerlinggebonden financiering (lgf of rugzak) meer als uw kind met een indicatie op het regulier onderwijs zit. Het geld gaat nu naar het samenwerkingsverband waarin de scholen samenwerken.

Het budget blijft landelijk wel beschikbaar.

Voordelen afschaffen lgf of rugzak
De onderwijsbehoefte van de leerling staat centraal, niet de medische indicatie
Scholen krijgen meer ruimte om te bepalen welke ondersteuning leerlingen nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. De onderwijsbehoefte komt dus centraal te staan. U moest een indicatie aanvragen voor uw kind. Dit was nodig voor plaatsing in het voortgezet speciaal onderwijs en voor een lgf/rugzak. Bij de toekenning keek men vooral naar het medisch dossier van uw kind.
Minder bureaucratie
U hoeft geen lange indicatieprocedure meer te doorlopen.
Duidelijkheid over de budgetten voor extra hulp
Samenwerkingsverbanden moeten duidelijk aangeven waarvoor zij het budget voor extra hulp inzetten. Dit geeft meer duidelijkheid over de besteding van het geld.

Hierdoor worden de scholen gestimuleerd kinderen met een beperking op school te accepteren. Er zijn mogelijkheden voor de school om aanpassingen vergoedt te krijgen. Kom je er niet uit, vraag dan advies bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je informatie. Ik ga zeker eens een kijkje nemen op de link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik vroeg me al af hoe dat nu geregeld was na afschaffen van het zgn. 'rugzakje'. + Overigens - en dat schrijf ik al in mijn reactie onder de vraag - gaat dit om een simpele aanpassing die het voor jouw kind mogelijk maakt om gewoon mee te draaien op school, en is het niet meer dan logisch dat een school zoiets gewoon doet. Dat hoeft inderdaad niet per se een whiteboard te zijn, maar een whiteboard of flip-over geeft de mogelijkheid om met zwart op een witte achtergrond te schrijven op zo'n manier dat het van ver nog leesbaar is, dus dat lijken logische opties. Als de school nog andere ideeën heeft, dan kunnen ze dat natuurlijk aangeven. Zolang dat het probleem maar oplost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Lies. Natuurlijk zou de school het ook zonder bijdrage op moeten lossen, maar niet alle scholen zijn hiertoe bereidt helaas, gelukkig is er nu iets geregeld, wat hopelijk positief uitpakt. Leg het probleem duidelijk uit op school, zodat er rekening mee gehouden wordt, ook als hij/zij later weer iets niet ziet.