mijn nieuwe bril kijkt heel onrustig, wat kan dit zijn?

Ik heb een nieuwe bril. Ik dacht dat het te gek zou zijn, want mijn oude bril zakte steeds naar beneden en bovendien was mijn rechterglas precies recht voor mijn beeld beschadigd met krasjes.

Ik draag mijn bril nu 7 dagen waarvan 5 volle dagen. De eerste dagen waren een ramp omdat het beeld erg onrustig was. Ik ben terug gegaan naar de opticien, dat was 5 dagen geleden. Die zei dat ik moest wennen aan meer informatie en het effect van grotere glazen. Qua sterkte is er weinig veranderd. ik ben van 1.00-1.25 naar 1.25 naar 1.00 gegaan. Ik heb alleen cilindrische sterkte.

Ik heb hem vijf volle dagen op gehad:

- er lijkt een denkbeeldige streep te lopen door mijn rechterglas, precies in mijn gezichtveld. Ik weet dat het niet zo is, maar het lijkt wel zo.
- Als ik een object van verder dan vijf meter aan kijk, lijkt het net of ik het dubbel zie, alsof ik er niet echt op focussen kan.
- Mijn rechteroog lijkt meer open te staan.
- aan het eind van de dag ben ik moe en gefrustreerd omdat ik niet de hand kan liggen op dit probleem.
-fietsen is een drama want alles lijkt groter en dubbel.
-mijn ogen afzonderlijk kijken prima en scherp, maar samen geven ze een heel raar beeld. Het is alsof het dubbel is, maar het is volgens mij niet dubbel.

kan het zijn dat ik na vijf dagen nog moet wennen aan meer informatie? Kan het zijn dat ik problemen heb om mij te focussen op objecten waardoor ik minder scherp zie bij een nieuwe bril?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
5.4K

Het beste antwoord

Hoi, ik zou als ik jou was toch de oogmeting over laten doen en vooral de cilindrische afwijking goed controleren. Ik heb zelf ook een aantal problemen die jij ziet gehad met een nieuw aangemeten bril. Na 2 weken nogmaals gemeten en toen bleek de cilindrische afwijking van geen kant te kloppen. Had gevoel of mijn ogen ronddraaiden in de oogkassen als ik de bril af had en weet opgezet had. Verder een aantal symtomen die jij ook noemt ( overigens niet alle!) . Misschien heb je hier wat aan. Ik ben overigens naar een andere opticien gegaan, want ook de 2de keer bleek de meting niet correct na enige weken en was mijn vertrouwen weg. Daarna goed gemeten en geen problemen meer gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op zich heeft je opticien gelijk, dat je in de begin periode soms nog moet wennen aan een nieuwe bril. Deze begin periode is na een paar dagen echter wel voorbij. Als je er nu al een week mee loopt, dan is er dus waarschijnlijk iets anders aan de hand.

Je klachten doen mij erg denken aan een verkeerde sterkte van je bril, ofwel van één of van beide glazen. Dit betekent niet automatisch, dat je opticien iets fout gedaan zou hebben. Soms gebeurd het nou eenmaal dat de meting van je ogen een iets andere waarde oplevert, dan de waarde die je echt nodig heeft. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Ik denk dus, dat je er goed aan zou doen om de oogmeting nog eens te laten herhalen en de sterkte van je bril te laten controleren. Dat kan je gewoon bij dezelfde opticien laten doen als waar je vorige keer geweest bent. Dit zijn dingen die helaas gebeuren en het lijkt me een normale service als ze je dan glazen met een gecorrigeerde sterkte leveren. Dit laatste is overigens niet meer dan mijn mening; ik heb geen kennis van wat hiervoor gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Zou het ook mogelijk zijn dat de optische middelpunten van de glazen niet samenvallen met de middelpunten van de pupillen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Lijkt mij ook aan de sterkte te liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@cryo: daar had ik nog niet aan gedacht, maar natuurlijk is dat ook een optie.
Hey taya22 misschien kan je eens bij een andere opticien voor een second opinie vragen. Ik ben met mijn vriendin bij 3 verschillende opticiens geweest en ik kreeg 3 verschillende sterktes te horen de een zei plus de ander zei min en de laatste zei nou je heb eigenlijk helemaal geen bril nodig. Dit was alweer een poosje geleden. Nu hebben we online bij simpelebril.nl een bril voor haar gekocht en een leesbril voor mij. Ik raad je echt een second opinie aan. De meeste van die opticiens willen alleen maar verkopen.