Zijn (lees)brillen van sterkte -1 los te koop zonder opticien? Liefst voor een lage prijs, en waar precies dan?

Ik heb nl. een beetje moeite met in de verte te lezen, bijvoorbeeld teletekst vanaf de bank op zo'n 5 meter afstand (tv --> bank). Bij de opticien hebben ze beide kanten afwijking van -0,25, met een cilinderafwijking (ik dacht beide kanten ook). Ik zie dichtbij redelijk scherp, hoewel ik iets beter lees dichtbij met een leesbril van +1,00, maar veraf is het heb ik moeite tekst te lezen. Dit veraf is vanaf een meter of 10 en verder dat het iets moeilijker te lezen wordt, en hoe verder hoe minder scherp de letters zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
6.5K

Het beste antwoord

Om antwoord op deze vraag te geven moet je eerst wat weten over de optica. Hoe scherp iemand ziet hangt af van de lens van het oog. Deze kan worden bijgesteld door spieren, deze spieren zorgen ervoor dat iemand op een bepaalde verte in kan stellen. Als iemand niet scherp ziet is er iets mis met het afstel mechanisme van het oog. Of de spier is te sterk waardoor de lens niet goed kan worden afgesteld op grote afstanden. Dit zorgt over het algemeen problemen bij het ver zien. Het kan ook zijn dat de spieren te zwak zijn waardoor je moeite hebt met dichtbij bekijken. Mensen met te zwakke spieren hebben een leesbril oftewel een +bril nodig. Bij het ouder worden raken de spieren die de lens beheersen zwakker dit is vrij normaal en heeft iedereen last van als ze ouder worden. Een + afwijking is dus veel normaler terwijl een - afwijking te maken heeft met een genetische afwijking daarom moet je voor bijziendheid moet je dus naar de opticien omdat het minder vaak voorkomt. Brillen die bij de drogist zijn te vinden zijn over het algemeen niet heel sterk het zijn leesbrillen voor hele kleine afwijkingen als je een grotere afwijking hebt moet je ook voor + brillen naar de opticien.

Min brillen kun je dus niet zomaar bij de drogist kopen. Ga naar een opticien voor een"ver kijk"bril.

Met dank aan Anne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja!

Kruidvat
Trekpleister
Action

Voor een paar euro!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-(!)1,00??? Ik heb daar alleen maar +(!)1,00 gezien!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
action
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok dan ga ik daar binnenkort kijken...
Ik zou altijd mijn bril kopen bij een erkende opticien, na een grondige oogcontrole. Ik ga er van uit dat de ogen al gecontroleerd zijn door een opticien.

Jouw oogafwijking noemt men ook wel "bijziend zijn".

Wees zuinig op je ogen: JE HEBT ER MAAR 2 !!!

Er zijn zeker goedkope alternatieven, maar koop alleen een bril MET een officieel recept.
Het beste is een bril te kopen bij diegene waar je ook de ogen laat opmeten. Bij wie?: de keus is aan jou.

1 enkele kleine afwijking kan al lichamelijke klachten tot gevolg hebben. (Hoofdpijn, scheel zien, tranende ogen en eventuele versnelde achteruitgang in het zien).

Toegevoegd na 1 minuut:
Je mag al helemaal geen bril kopen van -1 terwijl je -0,25 hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als ik een leesbril van +1,00 gebruik voor dichtbij lezen (dit heeft de opticien mij zelf geadviseerd), waarom dan geen -1,00?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat -25 om te lezen in de verte heel iets anders is dan +1 om dichtbij lezen. Je zult dan een multifocaal bril moeten laten aanmeten, maar nogmaals: koop beslist geen bril met -1 !!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt natuurlijk een -0,25 bril bij de opticien kopen en een +1 leesbril bij bv. weet ik waar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat kost zo'n -0,25 bril bij de opticien dan? Mijn verzekering vergoed pas vanaf 2,25 dioptrieen (dus van beiden bij elkaar), en ik heb samen -0,50 (dus links en rechts allebei -0,25)...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En kan je mij ook het verschil uitleggen waarom wel een +1,00, maar geen -1,00?