Hoe komt het dat ik geen 3D films beleef met 3D bril terwijl andere mensen dit wel beleven?

Mijn kinderen zijn dol op 3D films, echter beleef ik om de een of andere reden niet het 3D. Hoe komt het dat ik met de beschikbare brillen toch geen 3D ervaring kan hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Het beste antwoord

Zeker 15% van de bevolking kan helemaal geen 3D effecten waarnemen. Er zijn zelfs mensen die er last van lichte gezondheidsklachten door krijgen.
Jij behoort dus tot die 15%, jammer voor jou.

Je moet er goed stereo voor kunnen zien, en daarvoor moet je twee goeie ogen hebben die ook goed met elkaar samenwerken. Veel mensen hebben echter bijvoorbeeld een lui oog, of kunnen dieptes niet goed waarnemen. Feitelijk kijken zij maar met één oog. Bij 3D moet van 2 beelden één dieptebeeld worden gemaakt. Wie dat niet kan zal eerder hoofdpijn krijgen van het kijken. Ook hebben mensen die wat moeilijker 3D waar kunnen nemen sneller last van de 3D-bril doordat de ogen zich teveel gaan inspannen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De plus is voor jou, ik wist het, maar was te lang bezig met een link te vinden.