Nee de nachtlenzen zijn niet geschikt als vervanger van een leesbril.. Nachtcontactlenzen lijken erg op gewone contactlenzen. De contactlens is een optisch hulpmiddel dat op het oog wordt gedragen. Het plastic lensje wordt door op maat en sterkte gemaakt. Het drijft op een laagje traanvocht, zonder het hoornvlies te raken. De nachtlens wordt niet overdag gedragen, maar ‘s nachts. Gedurende de nacht vervormt de nachtlens het hoornvlies. Het is deze vervorming van het die ervoor zorgt dat je overdag goed ziet.

De regel is dat het zicht na elke nacht met de helft verbeterd. Begin je dus met -2.00 dpt dan zal je na de eerste nacht -1.00 dpt hebben, de tweede nacht is dit -0.50 dpt, ... Na enkele dagen zal het hoornvlies dus zo vervormd zijn dat je perfect ziet. Het is niet noodzakelijk om elke nacht de lenzen te dragen. Je moet echter rekening houden met de elastische vervorming van het hoornvlies. Je vervormt dit ‘s nachts naar een betere vorm. Als je de lens niet gebruikt, zal het hoornvlies langzaam terug vervormen naar zijn slechte vorm. Dit kan ervoor zorgen dat je ‘s avonds slechter ziet. Doe je de lenzen weer een nacht niet aan, dan zal het hoornvlies verder vervormen en zal je slechter en slechter zien. Deze elastische vervorming is goed: het zorgt ervoor dat je werking van nachtlenzen niet permanent is, zoals bijvoorbeeld een laseroperatie.

Nachtlenzen werken enkel voor bijziendheid. De bijziendheid wordt verbeterd door het hoornvlies heel geleidelijk vlakker te maken door middel van de nachtlenzen
Dus door ‘s nachts de lenzen hun werk te laten doen (gedurende minimaal 4uur) zal u overdag beter zien.