Is dichtbij de televisie/monitor kijken de oorzaak van bijziendheid?

Ik heb uit een eerdere vraag vernomen dat dichtbij de televisie kijken niet slecht voor je ogen is :(http://www.goeievraag.nl/vraag/dichtbij-televisie-kijken-slecht.59494). Maar nu heb ik ook gelezen dat een van de oorzaken van bijziendheid dichtbij de televisie/computer zitten is.

Toegevoegd na 4 minuten:
klopt dit? ''Als kinderen meer tijd besteden aan computeren, televisie kijken of boeken lezen worden ze bijziend, volgens Ian Morgan van de Nationale Australische Universiteit in Canberra, wat hij zei in de New Scientist op 10 Juli in 2004.''
[bron:http://www.stopbijziendheid.nl/]

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Het beste antwoord

Veel lezen of televisie kijken kan geen afwijking of ziekte van de ogen veroorzaken. Wel is het zo dat teveel lezen of naar een scherm kijken je ogen kan vermoeien.

Het staat vast dat slecht zien in de eerste plaats erfelijk bepaald is.

Het onderzoek van Ian Morgan is vrij gedateerd. Er zijn daarna veel onderzoeken gedaan waaruit zijn theorie onderuit werd gehaald.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de laatste zin is een foutje geslopen, moet zijn:
onderzoeken die zijn theorie onderuit haalden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dankjewel. Ik wacht nog eerst op andere antwoorden zodat ik een conclusie kan vormen ;). Maar dit is een bruikbaar antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee, maar je zegt nu dat het vermoeiend is. En ik heb gelezen dat als je spieren teveel aanspannen in je oog, de oogbol langer wordt ter compensatie. Klopt dit dan niet? Of leidt het dan indirect tot bijziendheid? Je zegt dus ook dat slecht zien in de eerste plaats erfelijk bepaald is. En ik heb gelezen dat Aziaten grotendeels bijziend zijn, maar dat meestal is beperkt tot -0.5 . Ik ben dus ook Aziaat. Zou het dan kunnen zijn dat ik het geërfd heb, maar dan iets ''erger'' zegmaar of moet ik een andere verklaring vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor mijn trage reactie. Zoek het zeker niet in het tv kijken/computerscherm turen ed. Door vermoeidheid zou je gezichtsvermogen iéts minder kunnen worden, maar dat is zo weinig dat het geen naam heeft. Ik raad je aan om even langs een opticien te gaan.
Het is gratis en zij zijn gespecialiseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bij een opticien geweest. Ik krijg over ongeveer 2 weken een bril. Maar ik zou toch wel willen dat mijn sterkte niet snel achteruit gaat. En dan moet ik dus de oorzaak vinden om te voorkomen dat het slechter wordt. Ik zou het ook over twee weken kunnen vragen als ik mijn bril ga ophalen, maar ik was gewoon benieuwd. Een opticien weet volgens mij ook niet veel, want ik heb een zwarte vlek op mijn oog (dat achteraf volgens mij gewoon een pigmentvlek is). Om te vragen wat het was ben ik dus naar de opticien gegaan. Die stuurde me door naar de huisarts, maar daar was ik al geweest (bij de balie dan, waar ik te horen kreeg dat als het geen pijn deed niet erg was). Een opticien kan iedereen volgens mij worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, iedereen kan opticien worden maar je moet er wel een opleiding voor volgen. Ze zien wel of er afwijkingen zijn en sturen je dan door naar de oogarts, of in jouw geval naar de huisarts.
Mijn ogen gingen toen ik jonger was wel achteruit, maar op een gegeven moment bleef het stabiel. Na je 50e veranderen je ogen ook weer en heb je een leesbril nodig. Dan is er kans dat de min (voor veraf) iets beter wordt, maar dat hoeft niet. bijv. -4,75 wordt -4.00
Succes met je bril straks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoofdoorzaak is dus erfelijkheid. Mijn vraag is nu. Hoe kan ik verslechtering voorkomen? En hoe oud was je toen het stabiel werd? Ik wil er nog niet aan denken dat ik 50 ben. Ik heb nog een heel leven voor me :). Zou balen zijn als ik -10 krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maak je geen zorgen. Ik had al een bril toen ik 10 was, -3 en rond mijn 20e een sterkte van -4
Het is daarna niet slechter geworden en nu heb ik -3.75
Dus geen enkele reden tot paniek.
Verslechtering kun je niet voorkomen. Daar is geen middel voor, tenzij je je ogen laat laseren natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK dankjewel voor de geruststelling. Aan laseren begin ik niet. Ik ben 15 (ja ik weet dat je 16 moet zijn voor goeievraag.nl xD). Maar ik zal nooit gaan laseren. De risico vind ik iets te groot, want eenmaal blind dan zal het niet zomaar verholpen zijn denk ik. Liever een bril dan. lees maar:'
Er zijn risico’s verbonden aan een laserbehandeling. De statistieken wijzen uit dat bij 97% van de oogbehandelingen geen enkele complicatie voorkomt.
Een deel van de overige 3% betreft complicaties die in de loop der tijd vanzelf verdwijnen. Ook zijn er complicaties die met een tweede behandeling prima te verhelpen zijn.' En als ik nu net de andere deel van de 3% procent ben :S? Een bril staat toch ook modieus :D. In Ieder Geval bedankt voor de antwoorden. Aangezien je de enige bent die antwoord heeft gegeven is dit de beste antwoord ;). Maar anders was dit het ook. Nogmaals bedankt.