Hoe kan je zowel een positieve als negatieve oogsterkte hebben?

Sommige mensen hebben varifocale glazen. De mensen die dit soort glazen hebben zie van dichtbij en veraf minder goed.
Hoe kan het dat deze mensen zowel een negatieve als positieve sterkte hebben? Is de bovenkant van het oog boller dan de onderkant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
2.6K

Het beste antwoord

Het is in zulke gevallen niet zozeer de oogsterkte die het probleem vormt, maar het accomodatievermogen van het oog.

Normaal gesproken kun je scherpstellen van dichtbij (enkele cm) tot ver weg (de horizon), en alles ertussenin. Dat doe je door de bolling van je lens te veranderen; kleine spiertjes in je oog zorgen daarvoor.

Als de lens stugger wordt en de spiertjes slapper, wordt het gebied waar je scherp kunt stellen steeds kleiner.

Als je al bijziend was (en dus al niet scherp kon stellen op de horizon), en je dan vanwege die veranderingen ook niet meer scherp kunt stellen op dingen die heel dichtbij zijn, heb je dus in feite twee glazen nodig: eentje die je helpt om ver weg scherp te zien, en eentje die je helpt om dichtbij scherp te zien.

Sommige mensen hebben inderdaad twee verschillende brillen: eentje voor ver weg en eentje voor dichtbij.

Andere mensen dragen contactlenzen voor ver weg, en zetten een bril op als ze dichtbij scherp willen zien.

Weer andere mensen kiezen de oplossing die jij noemt: brillenglazen die aan de bovenkant geschikt zijn om ver weg scherp te zien, en aan de onderkant geschikt zijn om dichtbij scherp te zien. Die mensen moeten dan altijd zorgen dat ze door het juiste deel van hun brillenglazen kijken om datgene waar ze naar kijken scherp te zien.

Er is nog een andere oplossing, die soms door contactlensdragers wordt gebruikt: op het ene oog komt een lens die geschikt is om ver weg scherp te zien, en op het andere oog komt een lens die geschikt is om dichtbij scherp te zien. Naar een vogel kijken doe je dus met je ene oog, een boek lezen doe je met je andere oog. Niet iedereen vindt dit trouwens een fijne oplossing.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt inderdaad!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Er is nog een andere oplossing, die soms door contactlensdragers wordt gebruikt: op het ene oog komt een lens die geschikt is om ver weg scherp te zien, en op het andere oog komt een lens die geschikt is om dichtbij scherp te zien." Dit is een heel gevaarlijke methode. Absoluut af te raden. Het veroorzaakt op den duur (men kan er soms op wachten) een vorm van anisometrie. In het voorbeeld de vorm aniseikonie. Kan alleen nog chirurgisch verholpen worden. Maar vaak was het niks en wordt het niks. Corrigeren met een prisma heeft zeer kort effect. Er moet snel een sterkere prisma worden voorgeschreven en de geschiedenis herhaalt zich. (opeten van de prisma's) http://www.oogartsen.nl/oogartsen/brilsterkte/brilsterkte_oogverschil/