Wat is het dat de UV straling op zonnebrillen tegenhoudt?

Op zonnebrillen zit iets dat de UV straling tegen houdt. Maar als de zonnebril ouder wordt, neemt de bescherming tegen UV licht af of verdwijnt zelfs. Vooral bij de goedkopere modellen gebeurd dat snel. Hoe komt dat? Wat gebeurd er, technisch, precies?

4 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Antwoorden (1)

Aan de lenzen van een zonnebril met UV-bescherming worden organische kleurstoffen en metaaloxidepigmenten toegevoegd om UV-straling te weren.
Onder invloed van zonlicht veranderen deze stoffen na verloop van tijd, waardoor de bescherming minder wordt. Daarnaast laten krasjes op oudere lenzen meer straling door.
4 jaar geleden
Piacenza
4 jaar geleden
Wow, dank je , Simon!