Gele staar zegt mij niet zoveel.

Groene daarentegen wel; zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat dit over de degeneratie van de gele vlek. ( maculadegeneratie)
De gele vlek is het centrum van de gezichtsscherpte. Degeneratie van de gele vlek komt bijna uitsluitend voor op hogere leeftijd (boven de 60 of 70 jaar).

Deze aandoening kenmerkt zich door het slechter worden van het centrale zien, waarbij het in veel gevallen lijkt alsof het beeld golft of beweegt. De oorzaak is een slijtage van de gele vlek (macula). Soms kan een laserbehandeling de achteruitgang tijdelijk tot stilstand brengen.