heb je een bril nodig of lenzen als je -1 -1.25 hebt?

heb net lenzen en vraag me af of het wel echt nodig is.
zie wel stukken scherper met lenzen in maar overleef het wel zonder.
lenzen zijn best duur daarom stel ik deze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
27.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet zeker of het waar is, dus daarom zet ik het onder reacties, maar toen ik jong was zei de opticien altijd tegen mij dat ik mijn bril moest dragen, omdat je je ogen alleen maar slechter maakt als je ze niet draagt, ze moeten dan namelijk harder werken, en gaan dan nog meer achteruit. En hij had gelijk, droeg nooit een bril, en heb nu slechter ogen :P Enne, met autorijden, is het wel noodzakelijk, zelfs met -1!

Antwoorden (7)

Nee. nodig heb je het niet. Ik heb een gelijke afwijking, en gebruik alleen op lange dagen een bril, of bij het autorijden (Vooral bij slechter weer / 's avonds).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet helemaal scherp ziet, kost het onbewust meer moeite om te zien. Aan het eind van de dag kun je daardoor vermoeider zijn of zelfs hoofdpijn krijgen.
Het gebruik van een bril of lenzen is dus aan te raden!
12 jaar geleden
Ja, "je mist de helft van de wereld" zeg ik altijd...
Ik heb zelf ook - 1.25 en met lenzen zie je niet alleen scherper maar ook meer!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan maar beter een bril of lenzen dragen want dan zijn je ogen rustig. Als je geen bril of lenzen zou dragen zouden je ogen constant moeten scherp stellen en je verergerd je ogen hier alleen maar mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Onzin.
Kristal
12 jaar geleden
Kan je dat uitleggen Bamibal?
Ik had eerst ook -1.25, maar ik had zeker lensen nodig! Ik zag zo veel meer. Je hoeft ook minder moeite te doen om borden e.d. te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan, ik heb zelf -1 en ik red het ook prima zonder, maar als ik ga autorijden of bij mijn studie ver achterin het lokaal zit dan pak ik even mij bril erbij. In het verkeer is dat gewoon een stuk veiliger, zeker als het donker is. En als ik ver achterin een lokaal zit en wat er op het bord word geprojecteerd niet kan lezen dan heb ik de halve dag last van hoofdpijn..

Moet er wel aan toevoegen dat ik wel een cilinder in mijn ogen heb van -1,25 dus bij mij krijgt alles een soort ''wazig randje'' zoals mijn opticien dat omschreef..

Maar het gaat er vooral om wat jouw eisen zijn, wil je graag altijd scherp zien, of zou je eventueel alleen lenzen of een bril willen voor autorijden/veraf lezen. Of wil je helemaal niks.

Qua geld zou ik voor een bril gaan, aangezien je liever geen lenzen of bril wilt vanwege de kosten. Contactlenzen moet je om de zoveel tijd nieuwe aanschaffen terwijl je met een goede bril langer kunt doen, en maar eenmalig kosten eraan hebt voor een lange periode. Nog een ander voordeel van een bril; je kunt hem meenemen in je tas en opzetten wanneer je hem nodig acht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor jouw oogafwijking een bril van -1 nodig hebt dan wil dat zeggen dat het punt tot waar je nog net scherp kunt zien op maar 1 meter afstand ligt.
Vooral bij schemering zul je vanaf 1 meter onscherp zien, maar door je ogen een beetje dicht te knijpen zal de scherpte iets toenemenl
Je gaat dat (vaak onbewust) toepassen zodat je vermoeide gezichtsspieren krijgt en op den duur kraaienpootjes naast je ogen.
Natuurlijk is met onscherp zicht prima te leven, alleen in het verkeer en in een klaslokaal waar je niet op de eerste rij zit is het toch af te raden.
De brilsterkte wordt gerekend in dioptrie, deze waarde is gelijk aan 1/f waarbij f de (virtuele) brandpuntsafstand in meters is.
Bij een brilsterkte van -4 kun je dus nog maar 25 cm ver scherp zien.