hoe erg gaan je ogen nog achteruit als je op je 16e -1 en -1.25 hebt?

Heb sinds 2 maanden lenzen en hoor van verschillende mensen dat je ogen sterk achteruit kunnen gaan.
Nou zou ik graag willen weten hoe erg het kan worden en welke sterkte ik bijvoorbeeld op mijn 18e of 20e heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.9K

Antwoorden (6)

Als je jong bent, gaan je ogen achteruit, maar dat hoeft niet veel te zijn, maar kan ook meer zijn, dat is nooit met zekerheid te zeggen. Wel goed in de gaten houden! Als je opeens veel last van je ogen hebt, dan gaan je ogen achteruit. Gewoon elke jaar/2 jaar even laten testen. Dat is ook een vraag voor je opticiën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ogen gaan standaard achteruit, je hoeft je geen zorgen te maken dat dit komt door de lenzen. Wel is het zo dat je de lenzen goed moet verzorgen en dus reinigen en hiermee voorkom je onnodige achteruitgang van je ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel met nu zal het niet schelen ; een afwijking van -1 / -1.5 kan nog wel iets sterker worden, maar echt niet spectaculair. Het hangt er ook een beetje vanaf of je je ogen veel voor dichtbij of voor ver weg gebruikt ; de'studiebril' (bij mensen die veel lezen) komt niet helemaal uit de lucht vallen ;-)

Eén voordeel : na je veertigste gaan je ogen weer gestaag 'achteruit', maar dan de andere kant, de plus-kant op, en kan je sterkte zelfs iets verbeteren. Niet dat je geen bril meer nodig hebt (op een gegeven moment zul je zelfs 'dubbele' glazen nodig hebben - tegenwoordig Varilux), maar er komen zeker jaren dat je beter kunt lezen zonder bril dan met ;-)

Niemand kan echter precies voorspellen welke afwijking je rond je twintigste zult hebben, maar ik schat zo ongeveer tussen de -1.25 en -1.5. Erger zal het echt niet zijn - tenzij je natuurlijk een aandoening aan je ogen hebt waar ik niets van weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar een vriend van mij had ongeveer dezelfde sterkte en heeft binnen een jaar 0.5 erbij gekregen hoe kan dat dan?
Ikzelf ben nu 17 jaar en ben op mijn 14e begonnen met lenzen dragen. Ik had toen -0.75 en -1.
Nu na 3,5 jaar zit ik op -2.75 en -2.75. Dus het klopt weldegelijk dat ze achteruit gaan.

Of het zo blijft weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al tientallen jaren 2 X - 1,25, al vanaf de basisschool. Tegenwoordig kan ik soms zonder bril de tussenstand bij het voetbal lezen, linksboven in beeld. 't Lijkt iets te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, maar hoeft niet.
Dat is voor iedereen anders. sommige mensen hebben nooit een bril nodig, totdat ze een leesbril moeten hebben vanwege de natuurlijke "achteruitgang"van de ogen, anderen houden hun hele leven dezelfde brilsterkte, en weer anderen hebben om de zoveel jaar een nieuwe brilsterkte nodig omdat hun ogen toch weer achteruit zijn gegaan.
Kortom: afwachten.