Met een multifocale bril kan ik niet lezen, met lenzen ook niet moet er een leesbril bij nemen,hoe kan dat?

Heb al acht brillen,maar nee hoor lezen gaat niet.Geld weg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
5.5K

Het beste antwoord

Dat je een leesbril nodig hebt bij lenzen, is niet verwonderlijk: wanneer je presbyoop bent (letterlijk: ouderdomsverziend, maar aangezien deze 'kwaal' vaak al bij een jaar of 40 begint is die benaming wat vreemd) zul je een leesbril nodig hebben om van dichtbij vooral kleinere lettertjes goed te kunnen zien. Je kunt minder goed accommoderen, wat betekent dat je ogen zich als het ware minder goed flexibel kunnen aanpassen aan het kijken van (zeer) dichtbij. Als je al een 'gewone' bril of lenzen had, ontstaat er dus een verschil tussen je sterkte 'in het dagelijks leven' (fietsen, autorijden, werkzaamheden in huis of buiten) en lezen. Dit is de reden dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd een leesbril nodig hebben, en als ze al een refractieafwijking hadden, is dat dan een leesbril naast of bij hun gewone bril of lenzen.

Voor het wisselen van brillen bestaat op zich een mooie oplossing: multifocale glazen. In de praktijk werkt dat echter niet voor iedereen. Voor de meeste mensen werkt het prima, sommige mensen hebben een langere gewenningstijd nodig, en een klein deel van de mensen kan er gewoon niet aan wennen. Zij zullen altijd twee brillen nodig (blijven) hebben. Een oplossing kan dan zijn het combineren van de leesbril met lenzen, of (indien mogelijk) het laseren van de ogen zodat er alleen nog maar een leesbril nodig is.

Wanneer je niet kunt wennen aan je bril of het lezen nog altijd niet lukt, is het natuurlijk eerst zaak kom de meting nog eens over te doen en de bril en/of lenzen te controleren. Ga naar een goede brillenzaak, één waar ook een optometrist werkzaam is. Ga eventueel naar een andere zaak dan die waar je je bril hebt aangeschaft. Als de meting en/of de glazen dan niet goed blijken, ligt de oplossing natuurlijk voor de hand.

Zijn de glazen op zich goed, dan kan het voor sommige mensen zinvol zijn om bij multifocale glazen een groter brillenglas te nemen zodat de gedeeltes voor veraf en dichtbij wat groter zijn. Als dit niet werkt, dan zou het kunnen dat je behoort tot die groep mensen die óf (veel) langer nodig heeft om te wennen aan een multifocale bril, óf die er gewoon niet aan kan wennen. Dan is een andere oplossing nodig.

Tenslotte: wanneer het gaat om lezen van een beeldscherm, is een andere sterkte optimaal dan bij lezen uit een boek of van papier. Een beeldschermbril kan dan handig zijn, omdat niet alleen de afstand anders is, maar je ook door een ander gedeelte van je glas naar een beeldscherm kijkt dan naar een boek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Laat je ogen eens goed meten door een optometrist, waarschijnlijk kloppen je 8 brillen niet met de geconstateerde afwijking aan je ogen.

Mocht de optometrist en niet uitkomen, laat je dan doorverwijzen naar een oogarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je niet de goede glazen. Kun jij beter overweg met die geslepen halve maantjes in je bril. Schijnt voor sommige mensen beter te werken