Nee:Albino’s hebben ook vaak rode ogen, ze kunnen daardoor ook minder goed zien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat albino's vaak slechter zien. Maar dat komt niet door de rode ogen. Dat is een weerspiegeling van het bloed dat door het netvlies stroomt. Het echte probleem zit in de zenuwcellen in het netvlies en met name in het gebied dat de gele vlek wordt genoemd.
Nee, een ander uiterlijk bij een persoon maakt niet dat hij beter ziet. De ene albino zou nachtblind kunnen zijn en de andere albino zou wel heel goed in het donker kunnen zien, net zoals ieder andere persoon. De een kan goed in het donker zien en de ander kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet Livoo. Albinisten hebben zeker vaker oogproblemen. Bij de een minder erg dan bij de ander. Sowieso zullen ze meer problemen hebben in fel licht doordat de iris doorschijnt. Maar ook hebben ze vaak andere oogafwijkingen.
Albinisme heeft te maken met het ontbreken van pigment melanine. Dit is ook in het oog het geval waardoor de rode kleur van de bloedvaten er meer doorschijnt omdat de iris (pupil) niet gekleurd is.

Het is niet zo dat door het ontbreken van het pigment zelf je minder goed ziet in het donker. Er zijn meer problemen met het zien in fel licht doordat de iris (pupil) normaal als gordijn werkt.

Maar mensen / dieren met albinisme hebben ook vaak andere problemen op het netvlies, zoals een minder goed ontwikkelde gele vlek. Hierdoor kunnen albinisten vaak minder goed zien, zowel in het licht, maar ook in het donker.

Toegevoegd na 43 minuten:
Bij albino's is er ook veel reflectie van het licht. Deze reflectie is ongewenst en zorgt ervoor dat je minder scherp zien. De extra reflectie wordt normaal ook door de iris sterk verminderd. 's nachts is er minder licht, dus ik verwacht wel dat albino's hier bij schemering / weinig licht ook minder last van hebben. Het zou dus kunnen dat ze hierdoor wel iets beter zien in de schemering (bij minder licht).

Ik las ergens dat vitamine A wordt opgeslagen in de pigmentlaag. Dit vitamine A is nodig bij het goed zien. Als er minder vitamine kan worden opgeslagen omdat de pigmentlaag ontbreekt kan dit ook zorgen voor minder zicht bij schemering, al weet ik niet zeker of dit ook algemeen een probleem is bij albino's.

Een albino heeft vooral problemen in fel licht. In die zin zou je kunnen zeggen dat ze in schemer minder last hebben oftewel iets beter zien. Ik denk niet dat ze dan opeens goed zien.