Hoe kan het dat leesbrillen zo goedkoop zijn?

Een leesbril koop je gemakkelijk voor een paar euro.
Wanneer je verder weg slecht ziet en een bril nodig hebt moet je naar de opticiën en ben je veel meer kwijt dan een paar euro. Waar zit dat grote verschil? En waarom zijn brillen voor ver weg niet in elke winkel te koop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Antwoorden (5)

Het niet meer scherp zien van letters is een afwijking die vrij standaard is. Als je enkele brillen op voorraad hebt, is er altijd wel één die geschikt is.
Deze brillen kunnen dus met massa productie geproduceerd worden.
Een bril voor ver zien is veel minder standaard. Het ene oog heeft bijna altijd wel een scherpte afwijking t.o.v. het andere oog. Dan heeft de een er weer een cilinder inzitten.

Deze brillen moeten speciaal aangemeten worden voor de betreffende ogen en kunnen dus niet en masse geproduceerd worden. 't Is maatwerk en dat is altijd duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op bovenstaande: je betaalt ook voor het montuur. Die goedkope brillen hebben een simpel ontwerp, gemaakt op het gemiddelde hoofd. Bij de opticien krijg (nou ja, krijg) je een montuur dat bij de vorm en hoogte van jouw hoofd en gelaatstrekken past.
Bij de glazen komt er ook veel maatwerk aan te pas, niet alleen de sterkte maar ook de plaats van de bolling van het glas, en het soort glas / kunststof.
Vergelijk een goedkoop confectiekostuum met een maatpak bij een goede kleermaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
brillen"voor ver weg" hebben vaak nog aparte aanpassingen nodig, zoals cylinders. Ze moeten echt op maat gemaakt worden en dat is duurder. En niet alle ogen zijn precies gelijk, het ene ook kan wat sterker zijn dan het andere.(ik denk niet dat u iets ziet als u mijn bril met een + en een - glas opzet ) Ook de opticien moet betaald worden. Voor een eenvoudige leesbril is dit niet nodig.
13 jaar geleden
Gewone leesbrillen en glazen zijn gewoon massaproductie waren. Echter bij de opticien moeten de glazen met de hand aan het montuur worden aangepast. De rest is marge...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MIJN leesbril was helaas 100 euro. Ik heb een zodanige cylinder dat ik met een "kruitvat leesbril"sterretjes en cirkels zag, dus dan wordt het maatwerk en daarmee de "normale" prijs.

Brillen vooraf heb ik ooit ook wel eens in van de goedkope varianten gezien (in het buitenland) maar volgens mij werkt het niet omdat het voor een leek bijna niet vast te stellen is welke sterkte je moet hebben, bij een leesbril kun je veel beter zien of het scherp is of niet.
Bij een "verafbril" loop je het risico dat de sterkte net niet goed is maar dat je daar pas tijden later achter komt door allerlei vagen klachten zoals hoofdpijn etc