Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Er is bij mij een sterkte gemeten voor een bril maar heb niet het idee dat ik slecht zie hoe kan dit?

Er is bij mij een cilinder afwijking aan het linker oog gemeten -0,75 en +0,50 alleen hen niet het idee dat ik slecht zie wel heb ik vaak hoofdpijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.7K
Amadea
10 jaar geleden
En dat laatste is de aanwijzing dat jij die bril dus wél nodig hebt. Je ogen moeten te hard werken om jou goed te kunnen laten zien. Dat levert hoofdpijn op. Door de bril kan je hoofd ontspannen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk als je de bril hebt.. Zie je toch de wereld een stuk scherper.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is een kleine afwijking (lage brilsterkte). Daarom zie je niet opvallend slecht zonder bril. Maar het is een cilindrische afwijking. Die kunnen, ook als ze klein zijn, wel tot hoofdpijn leiden.

Zie ook bron.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De sterkte van de glazen van de bril is iets anders dan de cilinder. De afwijking, dus bij astigmatische ogen, wordt in graden berekend. Bijvoorbeeld heb je een cilinderafwijking van 240 graden of 50 of zo. Praktisch gesproken betekent dat, dat je bijvoorbeeld tegeltjes in de badkamer niet precies rechthoekig ziet maar als dropjes. Met een corrigerende bril worden die ruitjes vaak erger, maar dat went.
Als je links min 0.75 en rechts plus 0.50 hebt, is dat een heel kleine afwijking in de sterkte waar meestal geen bril voor nodig is. De cilindrische afwijking geef je niet. Ik vermoed dat je afwijkingen te klein zijn om daar speciale glazen voor voor te schrijven. Maar als je vaak hoofdpijn hebt is het verstandig toch een keer langs de oogarts te gaan om zeker te weten dat je wel degelijk een bril nodig hebt. Of misschien lenzen of ooglasering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding