Is het verstandig dat een kennis van mij 8.000 mg Metformine per dag inneemt in plaats van insuline?
Omdat ze zou aankomen spuit zij geen insuline maar slikt zij 3x2 1000 en s,avonds 3x 1000 mg Metformine Wat is het beste om op gewicht te blijven
1. Er zit een maximum van 3000 mg per dag op. Dit staat ook in de bijsluiters van de verschillende fabrikanten. Ze is dan zwaar aan het overdoseren. Daar kunnen risico's aan zitten.
2. Metformine is een receptplichtig medicijn. Anders gezegd, je hebt een recept nodig. Als die vriendin / kennis idd zoveel metformine slikt, zal ze veel vaker naar de arts en apotheek moeten gaan voor nieuwe medicatie. Dat valt op.
Dus het alternatief is het te kopen via ongecontroleerde routes (aangezien metformine ook in omliggende landen niet vrij verkrijgbaar is, daar heb je ook een recept voor nodig, deze zou je dan wel kunnen vervalsen). Ik zou het niet aanraden. Daarbij is merformine geen vervanger van insuline. Als je al aan de insuline zit, kan metformine wel een aanvulling geven (aangezien metformine de insulinegevoeligheid vergroot). Ik zou als ik haar was toch een arts raadplegen. Zelf doktoren met dit soort dingen kan maar dan moet je wel echt weten wat je doet (en de meesten weten dat echt niet goed genoeg).
Ga hierover met de huisarts praten. Er zijn bv programma's als 'keer diabetes om'. Daar zit wel een vrij streng dieet aan vast, vaak bv koolhydraatbeperkt.
Dat is onzin. Het klopt helemaal dat je je levenswijze moet aanpassen bij type 2. Maar medicatie is gewoon nodig in basis (je, er is een uitzondering).
Feit blijft dat je insulinegevoeligheid een tik heeft gehad. Als je geluk hebt én zeer gedisciplineerd bent, kan je misschien zonder medicatie. Als je insuline nodig hebt (is ook bij type 2) kan je sporten en aanpassen wat je wilt, maar insuline is dan nodig om te blijven leven.
Als je minder kan sporten e.d., moet je juist kijken / kritische zijn op wat je binnen krijgt. Waarom kan je niet minder / anders eten?
Dus de oplossing: sporten en minder eten.
Geloof me: ik weet (helaas) echt een hele hoop van diabetes en alles eromheen.. @klep, waarom kan de persoon niet minder eten? Klinkt meer als een discipline probleem..
Ik ook. En dat er aanpassing nodig zijn wanneer je type 2 hebt, ontken ik niet. Ik geef wel aan dat het onzin us dat je geen medicatie nodig hebt. Wanneer het heel goed gaat, kan je wellicht zonder, maar dat is niet zo stellig als dat je zegt. Het is dus niet puur levensstijl. Wel een groot deel, maar niet bij iedereen is de schade reversibel.
Ik ga verder niet in op het dieetadvies. Ook daar ben ik het niet geheel mee eens (voornamelijk het afwijzen van eiwitbronnen en het niet aanbevelen van vezelrijk voedsel. Daarbij heeft zuivel een hoog caloriegehalte (want zoals je weet, is lactose een suiker, daar moet je dus mee uitkijken). @pluk.
Neem contact op met een diëtist. Die kan die kennis hierbij helpen, ook om een goede balans te krijgen en te behouden.
- Vruchtensap, ook puur en vers geperst
- Alcohol
- Tussendoortjes
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.