Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig dat een kennis van mij 8.000 mg Metformine per dag inneemt in plaats van insuline?

Omdat ze zou aankomen spuit zij geen insuline maar slikt zij 3x2 1000 en s,avonds 3x 1000 mg Metformine Wat is het beste om op gewicht te blijven

5 maanden geleden
Ritsuka
5 maanden geleden
Dit is een vraag voor je behandelend arts
klep
5 maanden geleden
Zei heeft dat op eigen beweging gedaan
Thecis
5 maanden geleden
Dat is niet verstandig. Om meerdere redenen.
1. Er zit een maximum van 3000 mg per dag op. Dit staat ook in de bijsluiters van de verschillende fabrikanten. Ze is dan zwaar aan het overdoseren. Daar kunnen risico's aan zitten.
2. Metformine is een receptplichtig medicijn. Anders gezegd, je hebt een recept nodig. Als die vriendin / kennis idd zoveel metformine slikt, zal ze veel vaker naar de arts en apotheek moeten gaan voor nieuwe medicatie. Dat valt op.
Dus het alternatief is het te kopen via ongecontroleerde routes (aangezien metformine ook in omliggende landen niet vrij verkrijgbaar is, daar heb je ook een recept voor nodig, deze zou je dan wel kunnen vervalsen). Ik zou het niet aanraden. Daarbij is merformine geen vervanger van insuline. Als je al aan de insuline zit, kan metformine wel een aanvulling geven (aangezien metformine de insulinegevoeligheid vergroot). Ik zou als ik haar was toch een arts raadplegen. Zelf doktoren met dit soort dingen kan maar dan moet je wel echt weten wat je doet (en de meesten weten dat echt niet goed genoeg).
tinus1969
5 maanden geleden
Twee keer zoveel metformine slikken betekent niet dat het twee keer beter werkt. Op een gegeven moment heeft meer slikken geen zin meer. Het is dus zinloos om meer metformine te slikken.
tinus1969
5 maanden geleden
"Wat is het beste om op gewicht te blijven "
Ga hierover met de huisarts praten. Er zijn bv programma's als 'keer diabetes om'. Daar zit wel een vrij streng dieet aan vast, vaak bv koolhydraatbeperkt.
klep
5 maanden geleden
Heb jij daar ervaring mee
tinus1969
5 maanden geleden
@klep, geen persoonlijke ervaring, uit mijn omgeving heb ik positieve verhalen gehoord
Thecis
5 maanden geleden
Veel mensen hebben goede ervaringen met een koolhydraat beperkt dieet.
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
Bij diabetes type 2: meer sporten, minder eten. Het is puur je levensstijl. Pillen heb je niet nodig
klep
5 maanden geleden
Dat kan je als je jong bent en niks mankeert maar als je twee keer aan je rug geholpen bent en nog wat kwaaltjes hebt sport je niet zo hard meer en minder eten gaat ook niet dus
Thecis
5 maanden geleden
@vraagantwoord66
Dat is onzin. Het klopt helemaal dat je je levenswijze moet aanpassen bij type 2. Maar medicatie is gewoon nodig in basis (je, er is een uitzondering).
Feit blijft dat je insulinegevoeligheid een tik heeft gehad. Als je geluk hebt én zeer gedisciplineerd bent, kan je misschien zonder medicatie. Als je insuline nodig hebt (is ook bij type 2) kan je sporten en aanpassen wat je wilt, maar insuline is dan nodig om te blijven leven.
Thecis
5 maanden geleden
@Klep
Als je minder kan sporten e.d., moet je juist kijken / kritische zijn op wat je binnen krijgt. Waarom kan je niet minder / anders eten?
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
@thecis, zeker geen onzin. Meer dan 80% van de diabetes type 2 patiënten hebben overgewicht of obesitas (bron: Nederlandse Diabetes Federatie). Het lichaam reageert dan niet meer goed op insuline.
Dus de oplossing: sporten en minder eten.
Geloof me: ik weet (helaas) echt een hele hoop van diabetes en alles eromheen.. @klep, waarom kan de persoon niet minder eten? Klinkt meer als een discipline probleem..
klep
5 maanden geleden
Ze eet smorgens 1 sneetje en smiddags 2 en savonds kleinbeetje avondeten
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
En wat zit er op de sneetjes brood en wat is het avondeten? Brood zijn snelle koolhydraten. Voor iemand die niet veel beweegt, zijn snelle koolhydraten overbodig. Beter is bijvoorbeeld yoghurt met frambozen. Of eieren.
klep
5 maanden geleden
s morgens smeerkaas en smiddags gewoon beleg dun kanten klare maaltijden
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
Glucose stabiel houden: koolhydraatarm (geen aardappelen, brood, pannekoeken, pizza, pasta, etc.) Afvallen zodat je lichaam weer normaal om kan gaan met eten: caloriearm eten (geen kaas, noten, vlees, zoetigheid, etc. Wel: kwark, yoghurt, rijstwafels, kip/kalkoenfilet, vis).
Thecis
5 maanden geleden
@vraagantwoord66
Ik ook. En dat er aanpassing nodig zijn wanneer je type 2 hebt, ontken ik niet. Ik geef wel aan dat het onzin us dat je geen medicatie nodig hebt. Wanneer het heel goed gaat, kan je wellicht zonder, maar dat is niet zo stellig als dat je zegt. Het is dus niet puur levensstijl. Wel een groot deel, maar niet bij iedereen is de schade reversibel.
Ik ga verder niet in op het dieetadvies. Ook daar ben ik het niet geheel mee eens (voornamelijk het afwijzen van eiwitbronnen en het niet aanbevelen van vezelrijk voedsel. Daarbij heeft zuivel een hoog caloriegehalte (want zoals je weet, is lactose een suiker, daar moet je dus mee uitkijken). @pluk.
Neem contact op met een diëtist. Die kan die kennis hierbij helpen, ook om een goede balans te krijgen en te behouden.
Thecis
5 maanden geleden
Sorry, @pluk moest @klep zijn.
Cryofiel
5 maanden geleden
Vaak zitten de calorieën niet zozeer in de maaltijden, maar daarbuiten. Beruchte caloriebronnen die vaak over het hoofd worden gezien: - Drankjes
- Vruchtensap, ook puur en vers geperst
- Alcohol
- Tussendoortjes
Verwijderde gebruiker
4 maanden geleden
Hel veel mensen verdragen Metformine niet goed. Diaré is vaak de oorzaak. Dus als diaré «gebruikt» wordt om niet aan te komen, is dat eigenlijk gevaarlijk. Je kennis aandringen om naar de dokter te gaan voor een diabetes check en vragen te stellen over overgaan naar insuline of en Ozempic gecombineerd met insuline of metformin. Je kennis is in gevaar!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Absoluut NIET verstandig en levensgevaarlijk!

8.000 mg Metformine per dag is veel te hoog (max. 2.000-2.550 mg). Dit kan leiden tot ernstige, levensbedreigende bijwerkingen zoals lactaatacidose en nierfalen.

Je kennis moet direct contact opnemen met haar arts! Er zijn veiligere manieren om gewicht te managen en diabetes te behandelen (andere medicatie, dieet). Zelf dokteren is hier extreem gevaarlijk.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing