Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een apotheek weigeren om te stoppen met levering van vitamine B1 zonder toestemming huisarts?

Mijn apotheek weigert de levering van vitaminne b1 aan mij zonder toestemming van de huisarts te stoppen. Ik betaal deze zelf en naar mijn mening mag ik daar gewoon mee stoppen! Mag een apotheek dit weigeren?

een maand geleden
746
tinus1969
een maand geleden
Huh? Je kunt toch gewoon stoppen met ophalen?
Amadea
een maand geleden
Het is mogelijk dat jij dat echt moet blijven gebruiken wil jij niet het syndroom van Wernicke of van Korsakov krijgen. Dus voor jouw gezondheid echt van belang.
Ritsuka
een maand geleden
Veel medicatie mag je niet zomaar stoppen, waarom wil je niet met je arts overleggen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zo eenvoudig is het niet.
Een apotheek heeft net als jij rechten en plichten, dus in jouw geval kan het best zijn dat de apotheker mag weigeren.

Jij bent de patiënt van jouw huisarts.
Jouw apotheek heeft misschien afspraken gemaakt over jou met jouw huisarts.
Misschien heb jij aan de apotheek toestemming gegeven om medicatie automatisch te herhalen bij de huisarts.
Wil jij stoppen met een bepaalde behandeling, ben jij verplicht om beide hulpverleners op de hoogte te brengen. Je kunt dus niet zomaar een mededeling doen bij de apotheek.


Je zult dus contact moeten opnemen met de huisarts.
De huisarts en jij hebben namelijk een behandeling met medicatie afgesproken. Wil jij stoppen, zul je minimaal contact moeten opnemen met de assistente van de huisarts. Wellicht kan zij jou al helpen.
Als patiënt heb je veel rechten, maar ook plichten (zie link).
Alleen gaat dit hele verhaal niet op als iemand onvrijwillige zorg heeft opgelegd gekregen. Dan heeft de patiënt deze rechten niet meer.

Dus, bellen met de assistente van de huisarts.
Zij kan uitsluitsel geven.
(Lees meer...)
een maand geleden
Roelebbens64
een maand geleden
Beste KleinDuimpje, hartelijk dank voor dit antwoord, het is mij nu duidelijk!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding