Ik slik 2 paracetamol/codeinefosfaat tabletten per avond (500/10mg). Al zo'n twee weken. Is dit gevaarlijk?

Ze helpen me bij in slaap vallen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste antwoord daarop is de bijsluiter lezen. Maar onnodig medicatie nemen is nooit verstandig. Niet dat het direct gevaarlijk is altijd, maar het is niet de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruikt VS het wel als slaapmiddel? Codeïne is receptplichtig, dus ik neem aan dat het door een arts is voorgeschreven op een juiste indicatie, namelijk pijn. Is dat niet het geval, dan is het probleem vooral dat er een receptgeneesmiddel wordt gebruikt zonder tussenkomst van een arts zodat het werkelijke probleem mogelijk niet optimaal wordt behandeld, waarschijnlijk niet de paracetamol/codeïne op zich.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een mooi voorbeeld van een placebo-effect (= als je gelooft dat iets werkt, zal het voor jou vaak ook écht werken.)
Paracetamol/codeïne is op geen enkele manier slaapverwekkend. Alleen voor jou, omdat je dat gelooft. Zoek andere (betere) manieren die je helpen te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou hier niet zo snel 'placebo' roepen om eerlijk te zijn. In de eerste plaats is het me nog steeds niet duidelijk of VS pijn heeft of niet en kunnen pijnstillers bij pijn er absoluut voor zorgen dat je beter slaapt. Maar ten tweede werken opiaten wat versuffend, zeker als je ze niet gewend bent. Zoals ik al schreef in een reactie bij het antwoord van j5m gebruik ik ook opiaten en de dosering pas is opgehoogd, val ik de eerste tijd verdacht makkelijk in slaap. Zodra je echter gewend bent aan de nieuwe dosering, is dat versuffende effect weg of in elk geval veel minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12
Je hebt gelijk: het codeïne -> morfine effect kan bij iemand die het pas 2 weken gebruikt inderdaad slaperigheid bevorderen, hoewel dat effect al afnemend zou moeten zijn. :-) en dan tóch placebo? :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien inmiddels wel. Ik heb geen idee hoe lang zoiets bij een opiaat-naïef persoon door kan werken eigenlijk. (Ben zelf al lang niet meer naïef op dat gebied ;-)) Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag of VS pijn heeft of niet. Als het enkel is vanwege het versuffende effect dan zou dat inmiddels af moeten nemen, maar als pijn de reden is dat VS slecht slaapt, ligt dat heel anders.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet gevaarlijk. Alleen als je ernstige problemen met je lever hebt zou dit schadelijk kunnen zijn, maar dat is zeer uitzonderlijk.

Van de codeine kan je eventueel harde ontlasting krijgen, maar dat zal ook wel weer meevallen.

Natuurlijk zijn paracetamol en codeine geen slaapmiddelen. Er zijn betere manieren om beter in slaap te kunnen komen.
Maar antwoord op je vraag: nee, niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is geen slaapmiddel maar iets wat je niet iedere dag dient te gebruiken alleen op aanwijzing van arts of bij pijn.
Neem van te voren een warme douche of drink een glas warme melk met suiker.
Of maak van te voren een stevige wandeling.
Dat werkt beter en is ook veel gezonder.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, ik ga het proberen, maar ik zou graag willen weten wat eventuele lichamelijke gevolgen zijn. IK heb geen intentie om er nog lang mee door te gaan, maar wil het wel graag weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Flipje zegt: paracetamol kan leverproblemen geven bij langdurig gebruik, zeker in hoge doseringen en codeïne geeft vaak obstipatie. Maar de dosering codeïne in die gecombineerde preparaten is niet zo hoog. Mijn vraag zou echter zijn of je beter slaapt doordat het pijn dempt die je anders je slaap belemmert, of dat je het puur gebruikt omdat de codeïne je wat suffig maakt. Als het de laatste reden is, is de kans ook groot dat je op den duur dat effect niet meer hebt. Sufheid is namelijk een (bij)werking van codeïne (het onderscheid tussen werking en bijwerkingen is arbitrair) die vooral optreedt in de beginperiode. Als mijn medicatie (ook opiaten) net is verhoogd slaap ik ook verdacht lekker, maar dat houdt geen stand. Al scheelt het wel enorm in m'n slaap of de pijn een beetje onder controle is of niet, en dat blijft na een verhoging wél in stand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paracetamol geeft alleen leverproblemen bij hoge doseringen. Bij eenmalig gebruik van 6 gram of daaromtrent, of bij langdurig gebruik van nog steeds verscheidene grammen. Daarvan is hier geen sprake (1 gram/dag). Het is niet langdurig, en de dosis is niet hoog. Flipje zegt trouwens helemaal niet wat jij denkt dat hij zegt. Die heeft het over uitzonderlijke situatie, dat er al leverproblemen zijn. Lees het nog maar eens. http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/f/finimal/chronisch-paracetamol-gebruik/item7122
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik verwijs te snel naar een ander antwoord. Maar ik zeg ook nergens dat dit een hoge dosering is, integendeel. Ik vind het alleen wel belangrijk om aan te geven dat paracetamol bij langdurig gebruik en in hoge doseringen wel degelijk schadelijk kan zijn, omdat veel mensen dat niet schijnen te weten.
Langdurig gebruik kan wel degelijk schaden hoor. De kans op ernstige lever- en nierziekten neemt enorm toe en er kunnen afwijkingen in het bloedbeeld gaan ontstaan (met blauwe plekken, keelpijn met koorts in de mond, extreme vermoeidheid, etc. tot mogelijke gevolgen). Dit geneesmiddel, want dat is, moet zodoende zeker niet langdurig worden gebruikt. Zeker niet zonder overleg met een arts.

Codeïne is sufmakend en kennelijk voor jou sufmakend genoeg om er door in slaap te vallen, maar dus compleet ongeschikt om langdurig als slaapmiddel te gebruiken. Als alternatief kan je beter, naast een dokter bezoeken natuurlijk, melatonine of tryptofaan proberen om mee in slaap te komen. Beide producten zijn bij de drogist te koop, al is tryptofaan wat lastiger (meer kans bij een DA, DIO, vitaminewinkel, etc.). Beide producten kunnen ook gecombineerd worden ingenomen.

Belangrijk: tryptofaan NOOIT samen innemen met anti-despresssiva.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die hoeveelheden, zeker gedurende twee weken, zijn niet gevaarlijk voor een normaal gezonde volwassene of een tiener. Maar toch kan het zijn dat enig risico loopt, als(!) je het op eigen houtje gebruikt. Als(!) je namelijk eigenlijk naar de dokter zou moeten, maar in plaats daarvan went aan een middel en/of het gevoel krijgt dat je dat nodig hebt (misschien niet terecht), bijv. omdat je niet kunt slapen zonder die middelen, ga je een verkeerde kant op. Er staat niet voor niets op bijsluiters, dat je als het niet genoeg helpt, naar de dokter moet gaan. En ook als de klachten blijven aanhouden.

Let a.j.b. op dat twee keer "als", bij mijn opmerkingen. Als dat niet van toepassing is, kun je het gewoon naast je neerleggen. Ik hoef niet te weten waarvoor je het slikt, of dat het wel of niet in overleg met een dokter is.