Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan 1 tablet van 5 mg Oxynorm al buikkrampen/obstipatie veroorzaken?

Ik heb al jaren chronische pijn (zenuwpijn). Daartegen gebruik ik Amitriptyline, Gabapentine en Butrans (pleister). Over het algemeen werkt dat redelijk, maar er zijn wekelijks enkele 'pijn-piekmomenten'. Ik heb nu van mijn specialist Oxynorm gekregen en daarbij Bisacodyl als laxeermiddel. Ik weet dat Oxynorm obstipatie kan veroorzaken, maar ik dacht dat dat pas na enkele dagen zou optreden. Afgelopen dinsdag heb ik 1 tablet Oxynorm genomen - die overigens niet zoals beloofd na 15-30 minuten werkte, maar pas na 1,5 uur - en inderdaad, ik was een kleine 4 uur zo goed als pijnvrij (in schoolcijfers, zoals mijn specialist mij vraagt: voor de Oxynorm een dikke 8, tijdens de werking van dat ding een 2 en toen het uitgewerkt was een 6, en dat kan ik 'handelen').

De dag zelf had ik nauwelijks last van bijwerkingen, tenminste niet zo erg dat ik echt lást had: een uurtje misselijk en een tikkie wazig, maar dat is altijd nog beter dan die pijn. Woensdag en donderdag echter had ik enorme buikkrampen, midden/onder in m'n buik (ze leken eigenlijk op ovulatiepijn, maar dat kan niet, ik ben al ruim 4 jaar in de overgang). Ik was nog niet naar het toilet geweest, dus ik nam een Bisacodyl. Dat werkte in zoverre dat de kramp beduidend afnam en ik inderdaad naar het toilet moest voor een beetje ontlasting. (Sorry, dat klinkt goor, maar ik weet niet hoe het anders te omschrijven.) Daarna ben ik niet meer geweest, maar ik heb ook geen kramp, dus waarom zou ik dan meer pillen nemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lijkt me om eerlijk te zijn niet heel waarschijnlijk dat de hevige krampen die je beschrijft van die ene tablet oxynorm zouden komen. Onmogelijk is het ook niet, maar zoals je weet is de werking van oxynorm vrij snel en ook vrij kort. Als het al zo zou zijn dat jouw darmen heel snel reageren met obstipatie bij opiaten (en dan zou je dat bij de BuTrans dan ook verwachten), dan zorgt de korte werking ervoor dat het uiteindelijke effect op je normale stoelgang niet heel groot is. Het feit dat je ruim twee dagen na inname de klachten kreeg, maakt een direct verband in mijn ogen minder waarschijnlijk. Obstipatie bij opiaten is daarbij dosisafhankelijk, en jij gebruikte de laagste dosering. Maar uiteindelijk kom je er denk ik alleen achter door het uit te proberen. Het precieze effect van de oxynorm op je ontlasting is moeilijk uit te maken, zeker als je het incidenteel gebruikt. Jij gebruikt het alleen wanneer je duidelijk meer pijn hebt dan anders, en zowel de pijn als jouw reactie daarop kunnen ook effect hebben op je darmwerking. Het is bijvoorbeeld zeker niet ondenkbaar dat je op dagen dat je meer pijn hebt, je minder in beweging bent, je meer de neiging hebt om je toiletgang uit te stellen (zeker als dat meer pijn veroorzaakt) en je minder (of: anders) eet en drinkt. Ook dat heeft natuurlijk invloed. Misschien is het goed om het gebruik van de bisacodyl nog eens met je arts te overleggen. Op zich is het bij incidentele obstipatie goed bruikbaar, maar zeker als je verwacht het vaker nodig te hebben, zijn er middelen die milder zijn voor je darmen en die ook veel minder vaak bijwerkingen als darmkrampen en misselijkheid geven. Bisacodyl is inderdaad minder geschikt om standaard te nemen bij de oxynorm als het er inderdaad op lijkt dat je door de oxynorm last hebt van obstipatie, tenzij je het maar heel weinig gebruikt. Bij vaker of langdurig gebruik zijn andere middelen geschikter, maar dat is echt iets om met je arts verder te overleggen. Ik gebruik trouwens zelf oxycontin als basispijnstilling en oxynorm ook 'zo nodig', en ik ken aardig wat mensen die op een soortgelijke manier lang- en kortwerkende opiaten gebruiken. Ik ken niemand die bij gebruik van één of meer snelwerkende middelen dag ook meteen meer laxeermiddelen nodig heeft, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat dit nooit zo zou zijn. Gebruikelijk is het in mijn ervaring in elk geval niet.

Oxynorm en andere opiaten kunnen inderdaad al na 1 tablet obstipatie geven. Opiaten hebben een effect op verschillende receptoren in het lichaam. De pijnstillende werking wordt door een ander type receptor verzorgd dan het effect op de darmen. Het kan dus zijn dat je geen of weinig pijnstilling ervaart, maar wel een effect op je darmen. Opiaten zijn niet het middel van eerste keus bij neuropathische pijn. Daar hebben ze minder effect dan specifieke middelen, zoals amitriptylline, gabapentine, carbamazepine etc. Als andere middelen niet werken worden inderdaad wel eens opioïden ingezet. Om obstipatie door opioïden tegen te gaan, is bisacodyl geen ideaal middel. Beter is het om preventief een osmotisch laxeermiddel, zoals macrogol/elektrolyten te gebruiken. Daarmee voorkom je obstipatie op een vrij milde manier. Van bisacodyl kun je nogal eens bijwerkingen zoals darmkrampen krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100